تقويم التعليم الالكتروني في تدريس مادة الكيمياء في المدارس الثانوية بنالوت الليبية

Pendahuluan: Pengajaran berbantukan komputer merupakan satu teknik pengajaran yang terhasil ekoran daripada perkembangan pesat dalam teknologi maklumat dankomunikasi. Kerajaan Libya telah memberikan penekanan terhadap pelaksanaannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, pelak...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: السيفاو، سعيد احمد سيعد (Author)
Corporate Author: Universiti Sultan Zainal Abidin . Faculty of Islamic Contemporary Studies
Format: Thesis Book
Language:Arabic
Published: ©2020
Subjects:
Description
Summary:Pendahuluan: Pengajaran berbantukan komputer merupakan satu teknik pengajaran yang terhasil ekoran daripada perkembangan pesat dalam teknologi maklumat dankomunikasi. Kerajaan Libya telah memberikan penekanan terhadap pelaksanaannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Walau bagaimanapun, pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer di Libya masih menghadapi kegagalan ekoran daripada kesukaran yang dihadapi sama ada berkaitan dengan pelajar, sekolah, masyarakat, teknologi dan kurikulum. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kesukaran yang dihadapi dalam pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer bagi pengajaran Kimia di sekolah menengah di Wilayah Nalut, Libya serta menilai hubungan dan pengaruh di antara bentuk -bentuk kesukaran tersebut. Metodologi: Kajian kuantitatif ini berbentuk deskriptif dan inferensi yang menggunakan soal selidik sebagai alat kajian. Seramai 724 orang dalam kalangan guru, nazir dan pelajar sekolah menengah di wilayah Nalut, Libya telah dipilih sebagai sampel kajian dengan menggunakan teknik rawak mudah. Data yang diperoleh telah dianalisis bagi mendapatkan nilai min bagi mengenalpasti tahap kesukaran dan menggunakan Ujian Korelasi Pearson bagi mengukur hubungan di antara bentuk-bentuk kesukaran serta menggunakan Ujian Regresi Linear Pelbagai untuk mengukur kekuatan pengaruh bentuk-bentuk kesukaran tersebut dengan kesukaran pelajar. Keputusan: Kajian ini telah mendapati bahawa kesukaran dalam pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer bagi mata pelajaran Kimia di sekolah menengah di wilayah Nalut, Libya adalah pada tahap yang tinggi mengikut tertib berikut: kesukaran yang berkaitan dengan sekolah, masyarakat, teknologi, pelajar dan kurikulum pembelajaran. Kajian ini turut mendapati bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan pada tahap kuat di antara kesukaran-kesukaran sekolah, masyarakat, teknologi dan kurikulum dengan kesukaran yang dihadapi oleh pelajar. Selain itu, kajian ini juga mendapati bahawa kesukaran yang paling mempengaruhi kesukaran pelajar mengikut tertib ialah kesukaran sekolah masyarakat, teknologi dan kurikulum pembelajaran. Rumusan: Sumbangan utama kajian ini ialah kejayaan mengenalpasti kesukaran yang dihadapi dalam pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer bagi mata pelajaran Kimia di sekolah menengah di wilayah Nalut. Kajian ini megemukakan satu kerangka konsep yang menggabungkan bentuk-bentuk kesukaran serta hubungannya dengan kesukaran pelajar, di samping memberikan maklumat yang penting kepada semua pihak pemegang taruh dalam membuat perancangan strategik ke arah pelaksanaan yang lebih efisien serta mengelak daripada kegagalan dalam pelaksanaan pengajaran berbantukan komputer bagi mata pelajaran Kimia di Libya khasnya dan di negara-negara Arab amnya.
Physical Description:243 leaves ; 30 cm.
Bibliography:Includes bibliographical references (leaves 210-227)