Faktor mempengaruhi amalan pengajaran berkesan program pendidikan inklusif murid berkeperluan khas di Kelantan

Program Pendidikan Inklusif adalah satu program untuk Murid Berkeperluan Khas belajar bersama murid normal yang lain. Pelaksanaan program ini sering dilihat menimbulkan bebanan kepada guru mengajar iaitu wujud masalah kornunikasi antara guru dan murid serta tingkah laku murid yang menyebabkan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Siti Rubiyani Omar (Author)
Corporate Author: Universiti Sultan Zainal Abidin . Faculty of Islamic Contemporary Studies
Format: Thesis Book
Language:Malay
Subjects:
Description
Summary:Program Pendidikan Inklusif adalah satu program untuk Murid Berkeperluan Khas belajar bersama murid normal yang lain. Pelaksanaan program ini sering dilihat menimbulkan bebanan kepada guru mengajar iaitu wujud masalah kornunikasi antara guru dan murid serta tingkah laku murid yang menyebabkan guru tidak mampu meJakukan amalan pengajaran secara berkesan. Terdapat masalah keberkesanan amalan pengajaran menjadikan proses pengajaran tidak berlaku dengan adiJ. Kajian ini dijaJankan bertujuan untuk meJihat faktor yang mempengaruhi amaJan pengajaran berkesan Program Pendidikan InkJusif Murid BerkeperJuan Khas di KeJantan. Kajian ini merupakan kajian tinjauan menggunakan pendekatan kuantitatif dan dianaJisis secara deskriptif dan inferensi menggunakan Statistical Package for Social Science versi 22. Seramai 132 orang guru teJah dipiJih secara rawak mudah sebagai sampeJ kajian daripada 152 populasi guru Program Pendidikan Inklusif di KeJantan bagi menjawab soal selidik. Soal seJidik ini diadaptasi daripada Intrinsic Motivation Inventory dan AmaJan Pengajaran Berkesan serta disesuaikan mengikut bidang Murid Berkeperluan Khas dengan disahkan oleh Jima orang pakar rujuk. AnaJisis yang digunakan iaJah min, sisihan piawai, Ujian T serta regresi linear berganda. HasiJ dapatan kajian mendapati tahap amaJan pengajaran berkesan, tahap kornpetensi, tahap autonomi dan tahap keterkaitan guru PPI di Kelantan adaJah tinggi. Dapatan kajian juga mendapati hanya 1.5% guru di KeJantan yang mempunyai sijiJ Pi Jihan Intervensi Tarnbah Opsyen daJam bidang Pendidikan Khas. Keputusan ujian T juga menunjukkan tiada perbezaan amalan pengajaran guru Program Pendidikan InkJusif berdasarkan faktor jantina. Hasil anaJisis regresi, faktor yang menyumbang peratusan terbesar terhadap amaJan pengajaran berkesan ialah faktor keterkaitan guru. Fokus mesti diberi kepada keterkaitan guru untuk meningkatkan keupayaan guru mengajar dengan Jebih berkesan. JmpJikasi kajian ini menunjukkan bahawa kompetensi, autonomi dan keterkaitan berupaya menggambarkan motivasi intrinsik guru yang mengajar di kelas pendidikan inkJusif. Akhir sekali, guru yang marnpu membina hubungan yang baik dan bermakna dengan murid akan berupaya mengekaJkan amaJan pengajaran yang berkesan.
Physical Description:xiii, 190 leaves ; 31cm.
Bibliography:Includes bibliographical references (leaves 151-162)