Summary: | Iklim dini mencerminkan sosiobudaya sesebuah sekolah yang berupaya mempengaruhi prestasi akademik dan sahsiah murid. Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan iklim dini dan hubungannya dengan prestasi sekolah-sekolah kebangsaan di daerah Pekan. Empat objektif telah digariskan iaitu mengenalpasti elemen-elemen iklim dini yang dilaksanakan, menilai hubungan di antara elemenelemen tersebut dengan prestasi sekolah, mengenalpasti elemen yang paling menyumbang kepada prestasi sekolah, dan mengemukakan kekangan yang dihadapi dalam pelaksanaan iklim dini di sekolah. Bagi mencapai tujuan dan objektifobjektifnya, kajian kuantitatif ini telah menggunakan soal selidik dan analisis dokumen sebagai instrumen. Soal selidik melibatkan 260 orang guru yang dipilih secara rawak mudah sebagai sarnpel kajian dari 13 buah kebangsaan di daerah Pekan. Dokumen yang dianalisis ialah senarai skor komposit dan kedudukan sekolah-sekolah di daerah Pekan untuk rnendapatkan band sekolah. Bagi rnenjamin keesahan soal selidik, semakan dan perakuan oleh sekumpulan ahli pakar bidang telah dilakukan di sam ping menjalankan uj ian konsistensi dalarnan dengan rnenggunakan perisian Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) versi 20. Nilai koefisien kebolehpercayaan item diperoleh pada tahap tinggi iaitu 0.971 daripada ujian Alpha Cronbach yang dijalankan dengan rnenggunakan perisian yang sarna. Kajian rintis yang dijalankan telah melibatkan 30 orang guru dari sekolah kebangsaan daerah Pekan yang tidak terlibat dalam kajian sebenar. Ia dijalankan bagi menjamin keesahan, kebolehlaksanaan dan kebolehpercayaan instrumen soal selidik. Kaj ian ini rnendapati bahawa elemen-elernen iklim dini yang dilaksanakan berdasarkan susunan statistik deskriptif min ialah kurikulum dini (4.24), persekitaran fizikal (4.23), kepimpinan (4.20), kokurikulum dini (4.20), dan hubungan dengan kornuniti (4.1S). Hasil ujian korelasi Pearson telah memperlihatkan bahawa terdapat hubungan positif yang signifikan pada tahap sangat lemah di antara elemen-elemen iklim dini dengan prestasi sekolah: kepimpinan (r=0.12, sig=0.05), persekitaran fizikal (r=0.19, sig=0.03), kurikulum dini (r=0.20, sig=0.01), kokurikulum dini (r=O.lS, sig=0.04), hubungan dengan kornuniti (r=0.13, sig=0.04). Hasil ujian regresi berganda pula menunjukkan bahawa kurikulum dini merupakan elemen yang paling menyumbang kepada prestasi sekolah [F (1,258)=10.46, P<0.05] 3.9% varians (R2=3.9). Kajian ini juga mendapati bahawa tidak wujud kekangan yang serius dalam pelaksanaan iklim dini di sekolah-sekolah kebangsaan di daerah Pekan dengan nilai min keseluruhannya 2.63.
|