Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi be...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: A. Ghafar, Mohd. Najib, Naim, Tinah
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan, UTM 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/9271/
_version_ 1848891829976563712
author A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
author_facet A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
author_sort A. Ghafar, Mohd. Najib
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa.
first_indexed 2025-11-15T21:04:12Z
format Article
id utm-9271
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
last_indexed 2025-11-15T21:04:12Z
publishDate 2007
publisher Fakulti Pendidikan, UTM
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-92712018-11-29T07:34:40Z http://eprints.utm.my/9271/ Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru A. Ghafar, Mohd. Najib Naim, Tinah LC Special aspects of education L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti gaya kepimpinan pengetua dan hubungannya dengan stres guru. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dan data diperolehi daripada alat ukur "Leader Behavior Description Questionnaire" (LBDQ) digunakan untuk mengukur gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Alat ukur Stres Guru digunakan untuk mengukur tahap stres guru berdasarkan gaya kepimpinan pengetua dua dimensi tersebut. Sampel kajian terdiri daripada 314 orang guru dari Japan buah sekolah menengah yang mempunyai dua sesi persekolahan di daerah Muar. Hasil kajian mendapati gaya kepimpinan pengetua pada pandangan guru adalah tinggi pada kedua-dua dimensi iaitu pada dimensi berstruktur dan dimensi timbang rasa. Didapati tidak terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan umur, pengalaman mengajar, status perkahwinan, tugas guru kelas, pengajar kelas peperiksaan, dan sesi persekolahan. Hasil kajian juga mendapati, (i) terdapat perbezaan yang signifikan tahap stres guru apabila dikaitkan dengan jantina, (ii) terdapat hubungan yang signifikan antara gaya kepimpinan pengetua dimensi berstruktur dengan tahap stres guru pada tahap yang sangat lemah dan (iii) tidak terdapat hubungan yang signifikan gaya kepimpinan pengetua dimensi timbang rasa dengan tahap stres guru pada gaya bertimbang rasa. Fakulti Pendidikan, UTM 2007-10 Article PeerReviewed A. Ghafar, Mohd. Najib and Naim, Tinah (2007) Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 12 . pp. 61-76. ISSN 1394-1801 http://dms.library.utm.my:8080/vital/access/manager/Repository/vital:55915?site_name=Restricted+Repository&query=Penilaian+hubungan+gava+kepimpinan+pengetua+dengan+stres+guru&queryType=vitalDismax
spellingShingle LC Special aspects of education
L Education (General)
A. Ghafar, Mohd. Najib
Naim, Tinah
Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_full Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_fullStr Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_full_unstemmed Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_short Penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
title_sort penilaian hubungan gava kepimpinan pengetua dengan stres guru
topic LC Special aspects of education
L Education (General)
url http://eprints.utm.my/9271/
http://eprints.utm.my/9271/