Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik

Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Yahaya, Azizi, Ramli, Jamaluddin
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2006
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/8021/
http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf
_version_ 1848891602517360640
author Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
author_facet Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
author_sort Hashim, Shahrin
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden.
first_indexed 2025-11-15T21:00:35Z
format Article
id utm-8021
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T21:00:35Z
publishDate 2006
publisher Penerbit UTM Press
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-80212017-11-01T04:17:29Z http://eprints.utm.my/8021/ Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden. Penerbit UTM Press 2006-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf Hashim, Shahrin and Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin (2006) Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 46-62. ISSN 1394-1801
spellingShingle H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
Hashim, Shahrin
Yahaya, Azizi
Ramli, Jamaluddin
Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_full Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_fullStr Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_full_unstemmed Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_short Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
title_sort orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
topic H Social Sciences (General)
LB2300 Higher Education
url http://eprints.utm.my/8021/
http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf