Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik
Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit UTM Press
2006
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/8021/ http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf |
| _version_ | 1848891602517360640 |
|---|---|
| author | Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin |
| author_facet | Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin |
| author_sort | Hashim, Shahrin |
| building | UTeM Institutional Repository |
| collection | Online Access |
| description | Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden. |
| first_indexed | 2025-11-15T21:00:35Z |
| format | Article |
| id | utm-8021 |
| institution | Universiti Teknologi Malaysia |
| institution_category | Local University |
| language | English |
| last_indexed | 2025-11-15T21:00:35Z |
| publishDate | 2006 |
| publisher | Penerbit UTM Press |
| recordtype | eprints |
| repository_type | Digital Repository |
| spelling | utm-80212017-11-01T04:17:29Z http://eprints.utm.my/8021/ Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Kajian deskriptif mi hertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar IPTA di Malaysia. Kajian melibatkan 250 responden dan empat universiti iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM), dan Kolej Universiti Institut Teknologi Tun Flussein Cnn (KUiTTHO). Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik yang direka oleh Dunn & Dunn. Data dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) Version 11.0 for Windows hagi mendapatkan jumlah peratus, kekerapan, mm dan sisihan piawai. Kajian rintis telah dijalankan dan didapati nilai Cronhaeh-Alpha adalah .85 12. Hasil kajian mendapati pola gaya pembelajaran Sosiologikal (mm = 3.7050) adalah yang paling dominan mempengaruhi gaya pembelajaran responden dan diikuti oleh pola gaya pembelajaran Psikologikal (mm = 3.6112 ), pola gaya pembelajaran Emosional (mm = 3.529!), pola gaya pembelajaran Fizikal (mm = 3.4487) dan pola gaya pembelajaran Persekitaran (mm = 3.1879). Hasil kajian juga mendapati gaya pemhelajaran mempunyai hubungan yang signitikan dengan pencapaian akademik dan terdapat wujud perhezaan antara gaya pembelajaran dengan bangsa, tahap pendidikan tertinggi, pekerjaan bapa, lokasi tempat kediaman serta pencapaian akademik responden. Penerbit UTM Press 2006-10-11 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf Hashim, Shahrin and Yahaya, Azizi and Ramli, Jamaluddin (2006) Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik. Jurnal Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia, 11 . pp. 46-62. ISSN 1394-1801 |
| spellingShingle | H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education Hashim, Shahrin Yahaya, Azizi Ramli, Jamaluddin Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title | Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title_full | Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title_fullStr | Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title_full_unstemmed | Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title_short | Orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| title_sort | orientasi pembelajaran di kalangan pelajar institut pengajian tinggi awam di malaysia dan implikasi terhadap pencapaian akademik |
| topic | H Social Sciences (General) LB2300 Higher Education |
| url | http://eprints.utm.my/8021/ http://eprints.utm.my/8021/1/ShahrinHashim2006_OrientasiPembelajarandiKalanganPelajar.pdf |