Penggunaan pusat sumber sekolah dan perpustakaan (pss) : faktor, kesan serta masalah
Kertas kerja ini membincangkan penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dalam pengajaran dan pembelajaran .PSS merupakan tempat simpan dan terhimpunnya bahan bantu mengajar (BBM) yang membolehkan guru-guru dan pelajar-pelajar menggunakannya apabila di perlukan untuk proses P&P. PSS juga merupakan t...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Conference or Workshop Item |
| Language: | English |
| Published: |
2008
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/7911/ http://eprints.utm.my/7911/1/EDUPRES_%28F3%29_2.pdf |
| Summary: | Kertas kerja ini membincangkan penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS) dalam pengajaran dan pembelajaran .PSS merupakan tempat simpan dan terhimpunnya bahan bantu mengajar (BBM) yang membolehkan guru-guru dan pelajar-pelajar menggunakannya apabila di perlukan untuk proses P&P. PSS juga merupakan tempat mencari maklumat tambahan bagi sukatan pelajaran,serta memudahkan pelajar membuat tugasan yang diberikan oleh guru .Diantara faktor penggunaan PSS adalah peranan yang dimainkan oleh guru dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran,minat membaca seseorang,tahap pendidikan seseorang dan aktiviti PSS itu sendiri.Manakala kesan daripada penggunaan PSS melalui kemahiran mengesan maklumat dapat menyelesaikan pelbagai masalah pembelajaran serta membudayakan ilmu sepanjang hayat.Dibincangkan juga masalah penggunaan PSS dalam P & P dan dikemukakan beberapa cadangan bagi mengatasi masalah tersebut.Rumusan yang dapat dibuat semoga PSS dapat membantu meningkatkan prestasi akademik pelajar serta membantu meningkatkan profesionalisme guru-guru dalam P & P. |
|---|