Perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa inggeris: pandangan guru pelatih sains/kimia

Perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa Inggeris telah banyak diperbincangkan walaupun telah berlangsung sekian lama.Bagi melihat situasi semasa tentang perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa Inggeris, satu kajian telah dijalankan kepada sembilan belas orang guru pelatih kimia/sains. Soal sel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordin, Aziz
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7854/
http://eprints.utm.my/7854/1/P57-Aziz.pdf
Description
Summary:Perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa Inggeris telah banyak diperbincangkan walaupun telah berlangsung sekian lama.Bagi melihat situasi semasa tentang perlaksanaan pengajaran sains dalam bahasa Inggeris, satu kajian telah dijalankan kepada sembilan belas orang guru pelatih kimia/sains. Soal selidik telah digunakan dan data yang diperolehi dianalisis secara deskriptif. Kajian mendapati bahawa masih terdapat masalah yang dihadapi oleh pelajar dan guru pelatih sains dalam pengajaran sains menggunakan perantaraan bahasa Inggeris. Dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru tidak sepenuhnya mengajar sains dengan menggunakan bahasa Inggeris dengan alasan pelajar kurang menguasai bahasa Inggeris dan sukar memahami pelajaran sains. Selain itu guru pelatih merasakan pencapaian pelajar mereka dalam sains kurang memberangsangkan. Akhir sekali, beberapa cadangan dan implikasi kajian juga turut dibincangkan.