Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik

Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamrin, Sarimah, Noordin, Shaharom
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/7679/
http://eprints.utm.my/7679/1/P48-Shahrom.pdf
_version_ 1848891520341508096
author Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_facet Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
author_sort Kamrin, Sarimah
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciriciri warga negara yang maju selaras dengan hasrat kerajaan menerusi Wawasan 2020. Seramai 269 orang pelajar terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 116 orang pelajar lelaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian yang dijalankan berbentuk kajian tinjauan menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, sisihan lazim dan peratusan serta statistik inferensi iaitu ANOVA satu hala. Dapatan kajian secara keseluruhannya menunjukkan tidak terdapat perbezaan min Kemahiran Berfikir Kritis yang bererti dalam kalangan pelajar Sains tingkatan empat merentas etnik. Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses P&P perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka.
first_indexed 2025-11-15T20:59:16Z
format Conference or Workshop Item
id utm-7679
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T20:59:16Z
publishDate 2008
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-76792017-09-30T07:30:29Z http://eprints.utm.my/7679/ Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik Kamrin, Sarimah Noordin, Shaharom L Education (General) Kemahiran Berfikir Kritis merupakan suatu kemahiran yang perlu dikuasai oleh pelajar dan telah pun diberikan penekanan sejak penggubalan semula Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang mana ianya dikenali sebagai Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK). Kemahiran berfikir kritis ini merupakan kemahiran yang penting dalam proses pembentukan ciriciri warga negara yang maju selaras dengan hasrat kerajaan menerusi Wawasan 2020. Seramai 269 orang pelajar terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada 116 orang pelajar lelaki dan 153 orang pelajar perempuan dari lima buah sekolah menengah di daerah Kulai. Pelajar yang terlibat dalam kajian ini berumur antara 16 tahun hingga 17 tahun. Alat kajian yang digunakan dalam kajian ini ialah Watson Glaser Critical Thinking Appraisal-A (WGCTA-A) yang mengandungi 80 item. Reka bentuk kajian yang dijalankan berbentuk kajian tinjauan menggunakan soal selidik. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu min, sisihan lazim dan peratusan serta statistik inferensi iaitu ANOVA satu hala. Dapatan kajian secara keseluruhannya menunjukkan tidak terdapat perbezaan min Kemahiran Berfikir Kritis yang bererti dalam kalangan pelajar Sains tingkatan empat merentas etnik. Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa proses P&P perlu memberikan penekanan kepada proses penerapan kemahiran berfikir agar pelajar dapat meningkatkan tahap penguasaan Kemahiran Berfikir Kritis mereka. 2008-10-11 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/7679/1/P48-Shahrom.pdf Kamrin, Sarimah and Noordin, Shaharom (2008) Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik. In: Seminar Kebangsaan Pendidikan Sains & Matematik 2008, 11 - 12 Oktober 2008, Universiti Teknologi Malaysia. http://www.ppsmj.com.my/seminar2008/html/kertaskerja41-50.htm#P48_
spellingShingle L Education (General)
Kamrin, Sarimah
Noordin, Shaharom
Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title_full Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title_fullStr Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title_full_unstemmed Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title_short Tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
title_sort tahap penguasaan kemahiran berfikir kritis pelajar sains tingkatan empat di daerah kulai merentas etnik
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/7679/
http://eprints.utm.my/7679/
http://eprints.utm.my/7679/1/P48-Shahrom.pdf