Hubungan antara harga diri dan pencapaian sains dalam kalangan pelajar sekolah menengah
Kajian ini bertujuan untuk meninjau sama ada wujudnya hubungan antara Harga diri dan Pencapaian Sains dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah di Bandar Kuching Sarawak. Responden kajian ini terdiri daripada 200 orang pelajar Tingkatan Dua dari dua buah sekolah di Bandar Kuching, Sarawak. Instrumen k...
| Main Authors: | , , , |
|---|---|
| Format: | Conference or Workshop Item |
| Language: | English |
| Published: |
2008
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/7675/ http://eprints.utm.my/7675/1/P32-Yahya.pdf |
| Summary: | Kajian ini bertujuan untuk meninjau sama ada wujudnya hubungan antara Harga diri dan Pencapaian Sains dalam kalangan pelajar Sekolah Menengah di Bandar Kuching Sarawak. Responden kajian ini terdiri daripada 200 orang pelajar Tingkatan Dua dari dua buah sekolah di Bandar Kuching, Sarawak. Instrumen kajian menggunakan soal selidik yang terdiri daripada dua bahagian. Bahagian A merangkumi maklumat latar belakang respondnen. Manakala bahagian B pula mengandung soalan-soalan berkaitan dengan tahap pencapaian mata pelajaran sains dan harga diri dalam kalangan pelajar. Kebolehpercayaan instrumen kajian soal selidik pada skala Alpha 0.8996. Data Kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package For Social Science(SPSS) for Windowsn Versi 13.0. Hasil kajian menunjukkan harga diri dan juga pencapaian mata pelajaran sains para pelajar berada pada tahap sederhana dengan min keseluruhan 3.56 dan juga 3,51. Daripada hasil ujian-t, pengkaji mendapati bahawa tidak wujud perbezaan antara harga diri dan pencapaian sains dalam kalangan pelajar lelaki dan pelajar perempuan. |
|---|