Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga

Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yahaya, Azizi, Hashim, Shahrin
Format: Article
Language:English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/6357/
http://eprints.utm.my/6357/1/Konsep_Sains_dalam_SRT1.pdf
Description
Summary:Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat kajian ini dan telah diuji kebolehpercayaannya dengan menggunakan Cronbach alfa bagi menguji ketekalan dalaman iaitu 0.61. Statistik deskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk menguji kajian ini. SPSSPC windows digunakan untuk memproses data ini.. Hasil daripada kajian ini menujukkan terdapat konsep sains dalam kurikulum ERT seperti elemen fizik, kimia dan biologi. Tahap kelayakan pelajar untuk mengambil ERT di tingkatan 4 mesti mendapat kelulusan B dalam peperiksaan PMR. Guru-guru yang ingin mengajar ERT nanti perlu mempunyai kelulusan sains dan SRT diperingkat PMR B. Pada dasarnya majoriti daripada guru menyatakan ERT adalah subjek yang sukar.