Konsep Sains Dalam Sains Rumah Tangga
Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat k...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
2008
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/6357/ http://eprints.utm.my/6357/1/Konsep_Sains_dalam_SRT1.pdf |
| Summary: | Abstrak: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sama ada terdapat konsep Sains
dalam mata pelajaran ERT. Sebanyak 30 orang guru sains dan guru ERT menjadi
sampel dalam kajian ini. Kaedah pemilihan sampel tidak rawak bertujuan dipilih untuk
tujuan kajian ini. Soalselidik digunakan sebagai alat kajian ini dan telah diuji
kebolehpercayaannya dengan menggunakan Cronbach alfa bagi menguji ketekalan
dalaman iaitu 0.61. Statistik deskriptif seperti frekuensi dan peratus digunakan untuk
menguji kajian ini. SPSSPC windows digunakan untuk memproses data ini.. Hasil
daripada kajian ini menujukkan terdapat konsep sains dalam kurikulum ERT seperti
elemen fizik, kimia dan biologi. Tahap kelayakan pelajar untuk mengambil ERT di
tingkatan 4 mesti mendapat kelulusan B dalam peperiksaan PMR. Guru-guru yang ingin
mengajar ERT nanti perlu mempunyai kelulusan sains dan SRT diperingkat PMR B.
Pada dasarnya majoriti daripada guru menyatakan ERT adalah subjek yang sukar. |
|---|