Analisis kesilapan dalam tajuk ungkapan algebra di kalangan pelajar tingkatan empat

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti kesilapan di kalangan pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah yang terletak di Johor Bahru, Johor Darul Takzim dalam tajuk Ungkapan Algebra. Seramai 65 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan terlibat dala...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azrul Fahmi, Ismail, Marlina, Ali
Format: Article
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/5238/
http://eprints.utm.my/5238/1/AzrulMarlina2007_Analisiskesilapandalamtajukungkapan.pdf
Description
Summary:Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti kesilapan di kalangan pelajar tingkatan empat di salah sebuah sekolah menengah yang terletak di Johor Bahru, Johor Darul Takzim dalam tajuk Ungkapan Algebra. Seramai 65 orang pelajar yang terdiri daripada pelajar lelaki dan perempuan terlibat dalam kajian ini. Alat kajian yang digunakan ialah Ujian Diagnostik Ungkapan Algebra. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini ialah α = .78. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif iaitu min dan peratusan. Dapatan kajian menunjukkan pencapaian keseluruhan pelajar dalam tajuk Ungkapan Algebra adalah memuaskan. Hanya pada subtopik menukarkan ungkapan algebra yang mengandungi tiga sebutan kepada hasil darab dua ungkapan menunjukkan pencapaian yang tidak memuaskan.Terdapat pola-pola kesilapan yang dilakukan oleh pelajar dalam setiap subtopik yang diuji. Pola kesilapan yang paling tinggi ialah kesilapan disebabkan pelajar tidak dapat memfaktorkan ungkapan algebra yang diberikan.