Penilaian Kualiti Servis Sistem Maklumat Menggunakan Teknik Analisis Koresponden

Membekalkan servis sistem maklumat (SM) yang terbaik adalah antara isu yang penting dalam memangkin perubahan dalam sesebuah organisasi. Kajian ini bertujuan menjelajahi pengertian Kualiti Servis Sistem Maklumat (KSSM) menggunakan Teknik Analisis Koresponden dengan mengenal pasti elemen-elemen y...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rahman, Azizah, Alias, Rose Alinda, Bakri, Aryati, Maulud, Ani
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/3185/
http://eprints.utm.my/3185/1/Penilaian_Kualiti_Servis_Sistem_Maklumat_Menggunakan__2002.pdf
Description
Summary:Membekalkan servis sistem maklumat (SM) yang terbaik adalah antara isu yang penting dalam memangkin perubahan dalam sesebuah organisasi. Kajian ini bertujuan menjelajahi pengertian Kualiti Servis Sistem Maklumat (KSSM) menggunakan Teknik Analisis Koresponden dengan mengenal pasti elemen-elemen yang perlu diambil kira dalam program penambahbaikan kualiti. Analisis Koresponden digunakan untuk mengupas maklum-balas daripada pembekal dan pengguna sistem maklumat. Antara elemen-elemen yang mempengaruhi KSSM adalah seperti budaya organisasi, pengurusan sumber manusia, komunikasi, kualiti hasil dan kepuasan pengguna. Elemen-elemen ini boleh dikelompokkan kepada empat kategori iaitu staf, pengurusan, perancangan dan kualiti luaran. Kajian mendapati Teknik Analisis Koresponden sesuai digunakan untuk menganalisis KSSM secara kuantitatif menggunakan data kualitatif. Teknik ini boleh menjadi pelengkap kepada penyelidikan yang dilakukan secara kualitatif.