Penglibatan pelajar secara aktif dalam aktiviti kolej dan kesan terhadap pencapaian akademik: Suatu kajian kes di Kolej Tuanku Canselor (KTC), UTM Skudai
Rata-rata ramai yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti menjadi pemimpin jawatankuasa kolej mahasiswa (jkm), ahli dalam kelab-kelab pelajar, ketua dan ahli jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah organisasi, persatuan-persatuan, serta sukan adalah penyumbang utama kepada kemerosotan pr...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Conference or Workshop Item |
| Language: | English |
| Published: |
2006
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/145/ http://eprints.utm.my/145/2/LeeWeeLim2006_Penglibatanpelajarsecaraaktifdalam.pdf |
| Summary: | Rata-rata ramai yang menganggap bahawa menyertai aktiviti kolej seperti menjadi pemimpin jawatankuasa kolej mahasiswa (jkm), ahli dalam kelab-kelab pelajar, ketua dan ahli jawatankuasa tertinggi dalam sesebuah organisasi, persatuan-persatuan, serta sukan adalah penyumbang utama kepada kemerosotan prestasi akademik pelajar tersebut menyebabkan pelajar mengabaikan pelajaran seterusnya menyebabkan cpa mereka merosot. Kajian yang dijalankan ini adalah bertujuan untuk melihat adakah benar kenyataan tersebut atau sebaliknya. Kajian ini melibatkan empat orang pelajar sebagai responden yang mana sampel dipilih secara sampel bertujuan dan kaedah penyelidikan qualitatif iaitu temubual. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar yang melibatkan diri secara aktif tidak memberi kesan negetif terhadap pencapaian akademik tetapi sebaliknya keputusan mereka lebih meningkat dan cemerlang. |
|---|