Peranan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Dalam Organisasi : Suatu Perspektif Undang-Undang

Seksyen 30, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 mewajibkan setiap majikan yang mempunyai lebih daripada empat puluh orang pekerja untuk menubuhkan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan ekerjaan (JKKP) di tempat kerja. JKKP merupakan badan pengurus keselamatan dan kesihatan di tempat kerja...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ashari, Hapriza
Format: Article
Language:English
Published: Faculty of Management and Human Resource Development 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/1178/
http://eprints.utm.my/1178/1/HaprizaAshari2005_PerananJawatankuasaKeselamatan.pdf
Description
Summary:Seksyen 30, Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 mewajibkan setiap majikan yang mempunyai lebih daripada empat puluh orang pekerja untuk menubuhkan Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan ekerjaan (JKKP) di tempat kerja. JKKP merupakan badan pengurus keselamatan dan kesihatan di tempat kerja yang menjadi medan perundingan dan arena kerjasama antara majikan dengan pekerja dalam menangani isu keselamatan dan kesihatan pekerja. Ia menjadi wadah untuk pekerja daripada pelbagai peringkat dan bahagian untuk bersama-sama memberikan komitmen di simping berkongsi pengalaman dan pengetahuan untuk mencegah, memantau serta mengawal kemalangan dan penyakit di tempat kerja. JKKP merupakan komponen penting dalam organisasi hingga penubuhannya diwajibkan secara legislatif oleh Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994. Manakala komposisi, fungsi dan prosedur mesyuaratnya diperjelaskan dengan terperinci dalam Peraturan-Peraturan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja (Jawatankuasa Keselamatan dan Kesihatan) 1996.