Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran bagi modality yang diamalkan oleh pelajar tahun akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor dan mengenalpasti sama ada pencapaian mata pelajaran Matematik bagi pelajar tah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan, Chang, Guek Ngo
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11249/
http://eprints.utm.my/11249/1/Kajian_Pencapaian_Matematik_Pelajar_Tahun_Akhir.pdf
_version_ 1848892299727077376
author Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan
Chang, Guek Ngo
author_facet Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan
Chang, Guek Ngo
author_sort Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran bagi modality yang diamalkan oleh pelajar tahun akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor dan mengenalpasti sama ada pencapaian mata pelajaran Matematik bagi pelajar tahun akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)) dipengaruhi oleh gaya pembelajaran mereka. Instrumen yang digunakan dalam kajian ialah borang soal selidik yang diambil daripada “Learning Style Questionaire” daripada Johnson (2004) dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Instrumen ini mengandungi 30 item yang dikategorikan kepada tiga modaliti iaitu modaliti visual, modaliti auditori dan modaliti kinestetik. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ?= 0.8586. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan dan melibatkan 50 orang responden (pelajar 4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Hasil kajian ini menunjukkan sebanyak 32% pelajar 4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG) mengamalkan gaya pembelajaran mengikut satu modaliti. Manakala terdapat sebanyak 36% pelajar berkecenderungan tinggi mengamalkan gaya pembelajaran mengikut dua modaliti dan 32% pelajar pula berkecenderungan tinggi mengamalkan gaya pembelajaran mengikut ketiga-tiga modaliti. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tiada hubungan yang signifikan di antara pencapaian mata pelajaran Matematik dengan pelajar yang mengamalkan ketiga-tiga modaliti. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.
first_indexed 2025-11-15T21:11:39Z
format Article
id utm-11249
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T21:11:39Z
publishDate 2010
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-112492017-09-27T06:57:38Z http://eprints.utm.my/11249/ Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor. Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan Chang, Guek Ngo L Education (General) Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji gaya pembelajaran bagi modality yang diamalkan oleh pelajar tahun akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)), Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor dan mengenalpasti sama ada pencapaian mata pelajaran Matematik bagi pelajar tahun akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)) dipengaruhi oleh gaya pembelajaran mereka. Instrumen yang digunakan dalam kajian ialah borang soal selidik yang diambil daripada “Learning Style Questionaire” daripada Johnson (2004) dan diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Instrumen ini mengandungi 30 item yang dikategorikan kepada tiga modaliti iaitu modaliti visual, modaliti auditori dan modaliti kinestetik. Nilai kebolehpercayaan alat kajian adalah ?= 0.8586. Kajian ini dijalankan dengan kaedah tinjauan dan melibatkan 50 orang responden (pelajar 4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG)) di Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Hasil kajian ini menunjukkan sebanyak 32% pelajar 4SPM1, 4SPM2, 4SPT dan 4SPT(PKPG) mengamalkan gaya pembelajaran mengikut satu modaliti. Manakala terdapat sebanyak 36% pelajar berkecenderungan tinggi mengamalkan gaya pembelajaran mengikut dua modaliti dan 32% pelajar pula berkecenderungan tinggi mengamalkan gaya pembelajaran mengikut ketiga-tiga modaliti. Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa tiada hubungan yang signifikan di antara pencapaian mata pelajaran Matematik dengan pelajar yang mengamalkan ketiga-tiga modaliti. Di samping itu, dikemukakan juga cadangan kajian untuk meningkatkan lagi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. 2010-12-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/11249/1/Kajian_Pencapaian_Matematik_Pelajar_Tahun_Akhir.pdf Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan and Chang, Guek Ngo (2010) Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor. Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor. . pp. 1-7. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Mohd Said, Mohd Nihra Haruzuan
Chang, Guek Ngo
Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title_full Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title_fullStr Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title_full_unstemmed Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title_short Kajian Pencapaian Matematik Pelajar Tahun Akhir (4SPM1, 4SPM2, 4SPT, 4SPT(PKPG)) Dan Gaya Pembelajaran Bagi Modaliti Visual, Auditori Dan Kinestetik Di Falkulti Pendidikan, UTM Skudai, Johor.
title_sort kajian pencapaian matematik pelajar tahun akhir (4spm1, 4spm2, 4spt, 4spt(pkpg)) dan gaya pembelajaran bagi modaliti visual, auditori dan kinestetik di falkulti pendidikan, utm skudai, johor.
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/11249/
http://eprints.utm.my/11249/1/Kajian_Pencapaian_Matematik_Pelajar_Tahun_Akhir.pdf