Faktor Penghalang Penerapan Ciri Keusahawanan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Sekolah Mengikut Perspektif Guru

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor penghalang penerapan cirri keusahawanandalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mengikut perspektif guru. Ianya melibatkan empat faktoriaitu pengetahuan, minat, sikap dan kurikulum. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan respondenseramai 94 or...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hashim, Shahrin, Mohammad, Siti Hasmah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/11141/
http://eprints.utm.my/11141/1/FAKTOR_PENGHALANG_PENERAPAN_CIRI_KEUSAHAWANAN_DALAM_PENGAJARAN_DAN_PEMBELAJARAN_DI_SEKOLAH_MENGIKUT_PERSPEKTIF_GURU.pdf
Description
Summary:Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti faktor penghalang penerapan cirri keusahawanandalam pengajaran dan pembelajaran di sekolah mengikut perspektif guru. Ianya melibatkan empat faktoriaitu pengetahuan, minat, sikap dan kurikulum. Kajian berbentuk deskriptif ini melibatkan respondenseramai 94 orang guru dari empat buah sekolah yang berbeza. Instrumen kajian yang digunakan ialah soalselidik dan mengandungi 32 item yang berdasarkan kepada skop kajian. Kebolehpercayaan soal selidik initelah diuji dengan Alpha Cronbach dan nilai yang diperolehi ialah 0.86. Analisis deskriptif menggunakannilai min, peratus serta kekerapan untuk menjawab persoalan kajian. Hasil dapatan menunjukkanpengetahuan merupakan faktor penghalang, manakala minat, sikap dan kurikulum bukan faktorpenghalang dalam usaha menerapkan ciri keusahawanan dalam pengajaran dan pembelajaran. Beberapacadangan diberikan untuk mengatasi halangan penerapan ciri keusahawanan dalam pengajaran dan pembelajaran.