Tahap Kesediaan Bakal Guru Tahun Akhir UTM (Kemahiran Hidup) Bagi Mengajar Subjek Rekacipta

Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang bertujuan untuk meninjau sama ada bakal - bakal guru kemahiran hidup yang mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) bersedia untuk mengajar subjek Rekacipta. Aspek Kajian ini difokuskan berdasarkan kesediaan bakal- b...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sihes, Ahmad Johari, Bandi, Nur Efarehan
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10990/
http://eprints.utm.my/10990/1/AhmadJohariSihes2010_TahapKesediaanBakalGuruTahun.pdf
Description
Summary:Kajian ini merupakan kajian deskriptif yang bertujuan untuk meninjau sama ada bakal - bakal guru kemahiran hidup yang mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) bersedia untuk mengajar subjek Rekacipta. Aspek Kajian ini difokuskan berdasarkan kesediaan bakal- bakal terhadap kesediaan dari aspek tahap pengetahuan, tahap kemahiran, tahap pendedahan dan sikap bakal- bakal guru dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran rekacipta. Seramai 70 orang pelajar tahun empat yang sedang mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda Teknologi Serta Pendidikan (Kemahiran Hidup) menjadi responden dalam kajian ini. Satu set borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumen dalam kajian ini. Data-data yang diperolehi dianalisis menggunakan perisian “Statistical Packages For Social Sciences (SPSS)” untuk mendapatkan kekerapan dan peratusan. Kajian rintis telah dijalankan terhadap 10 orang pelajar tahun empat yang mengambil kursus Kejuruteraan Elektrik untuk menguji kebolehpercayaan instrument kajian dan nilai yang didapati adalah 0.862. Secara keseluruhannya, dapatan kajian ini menunjukkan bakal – bakal guru mempunyai kesediaan yang tinggi untuk mengajar matapelajaran Rekacipta. Akhirnya beberapa cadangan dikemukakan untuk mempertingkatkan lagi kesediaan mengajar dikalangan bakal-bakal guru.