Penerapan Unsur Sejarah Matematik Hasil Sumbangan Euclid Dalam Proses Pengajaran Dan Pembelajaran Matematik
Salah satu daripada objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah ialah menghargai kepentingan dan keindahan matematik. Bagi mencapai matlamat tersebut, penerapan unsur sejarah matematik di dalam pendidikan matematik adalah amat digalakkan. Penerapan unsur sejarah matematik di dalam bilik darjah mer...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
2010
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/10828/ http://eprints.utm.my/10828/1/Penerapan_Unsur_Sejarah_Matematik_Hasil_Sumbangan_Euclid_Dalam_Proses.pdf |
| Summary: | Salah satu daripada objektif Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah ialah menghargai kepentingan dan keindahan matematik. Bagi mencapai matlamat tersebut, penerapan unsur sejarah matematik di dalam pendidikan matematik adalah amat digalakkan. Penerapan unsur sejarah matematik di dalam bilik darjah merupakan salah satu alat motivasi yang berjaya. Gandingan unsur sejarah matematik dengan aktiviti manipulatif, ilustrasi dan juga aplikasi yang relevan mampu menjadikan pengajaran matematik lebih hidup dan bermakna. Kajian ini dibuat selaras dengan kepentingan penerapan unsur sejarah matematik di dalam proses pengajaran dan pembelajaran matematik. Perbincangan ditumpukan kepada penerapan unsur sejarah matematik hasil sumbangan Euclid di dalam topik-topik seperti sudut dan garis selari, persamaan linear serentak, segitiga, ungkapan algebra dan faktor sepunya. Beberapa hasil sumbangan Euclid yang sesuai telah dipilih untuk membentuk aktiviti pengajaran sebagai panduan kepada para guru mengaplikasikan bahan tersebut di dalam proses pengajaran mereka. Terdapat bahan yang dibincangkan dapat memperkayakan bahan pengajaran yang telah sedia ada pada masa kini bagi meningkatkan motivasi, minat, sikap dan pemahaman pelajar dalam matematik dan terdapat sebahagian bahan yang sesuai untuk memberikan pendedahan kepada pelajar tentang perkembangan pemikiran ahli matematik terdahulu. |
|---|