Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar tel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq, Othman, Hairiza
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10513/
http://eprints.utm.my/10513/1/KAJIAN_KATEGORI_MASALAH_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf
_version_ 1848892108704841728
author Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
author_facet Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
author_sort Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar telah dipilih secara rawak untuk menyertai kajian ini. Alat kajian yang digunakan ialah Senarai Semak Masalah Pelajar (SSMP), dibangunkan oleh Syed Shafeq (2008), yang mengandungi 232 item. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini adalah 0.94. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS 11.5). Teknik statistik pemeratusan telah digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Hasil kajian yang diperolehi mendapati kategori masalah yang paling mengganggu responden adalah Penyesuaian dan Kerjaya Masa Depan (67.3%), dikuti Moral dan Agama (56.7%) dan Kegiatan Sosial dan Rekreasi (53.6%). Manakala kategori masalah yang paling kurang mengganggu responden pula ialah Kewangan, Keadaan Kehidupan dan Pekerjaan (35.9%), dikuti Kurikulum dan Kaedah Pengajaran (34.8%) dan Kesihatan dan Pertumbuhan Jasmani (33.5%). Berdasarkan analisis, didapati kategori masalah yang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) adalah sama iaitu penyesuaian dan kerjaya masa depan. Namun terdapat perbezaan, kategori masalah yang paling kurang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa dan aliran sekolah). Oleh itu beberapa cadangan dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut.
first_indexed 2025-11-15T21:08:37Z
format Article
id utm-10513
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T21:08:37Z
publishDate 2010
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-105132017-08-08T08:31:39Z http://eprints.utm.my/10513/ Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq Othman, Hairiza L Education (General) Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti kategori masalah dan perbezaannya dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) di kalangan pelajar Tahun Satu Kolej Tun Razak, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Seramai 385 orang pelajar telah dipilih secara rawak untuk menyertai kajian ini. Alat kajian yang digunakan ialah Senarai Semak Masalah Pelajar (SSMP), dibangunkan oleh Syed Shafeq (2008), yang mengandungi 232 item. Nilai kebolehpercayaan alat kajian ini adalah 0.94. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian ‘Statistical Package for the Social Sciences’ (SPSS 11.5). Teknik statistik pemeratusan telah digunakan bagi menjawab persoalan kajian. Hasil kajian yang diperolehi mendapati kategori masalah yang paling mengganggu responden adalah Penyesuaian dan Kerjaya Masa Depan (67.3%), dikuti Moral dan Agama (56.7%) dan Kegiatan Sosial dan Rekreasi (53.6%). Manakala kategori masalah yang paling kurang mengganggu responden pula ialah Kewangan, Keadaan Kehidupan dan Pekerjaan (35.9%), dikuti Kurikulum dan Kaedah Pengajaran (34.8%) dan Kesihatan dan Pertumbuhan Jasmani (33.5%). Berdasarkan analisis, didapati kategori masalah yang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa, kelayakan akademik, aliran sekolah menengah) adalah sama iaitu penyesuaian dan kerjaya masa depan. Namun terdapat perbezaan, kategori masalah yang paling kurang menganggu responden dari segi demografi (program pengajian, jantina, bangsa dan aliran sekolah). Oleh itu beberapa cadangan dikemukakan untuk mengatasi masalah tersebut. 2010-10-09 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10513/1/KAJIAN_KATEGORI_MASALAH_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq and Othman, Hairiza (2010) Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor. Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor . pp. 1-9. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Syed Mansor, Syed Mohamed Shafeq
Othman, Hairiza
Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_full Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_fullStr Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_full_unstemmed Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_short Kajian Kategori Masalah Pelajar Tahun Satu, Kolej Tun Razak,Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor
title_sort kajian kategori masalah pelajar tahun satu, kolej tun razak,universiti teknologi malaysia, skudai, johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10513/
http://eprints.utm.my/10513/1/KAJIAN_KATEGORI_MASALAH_PELAJAR_TAHUN_SATU.pdf