Kesediaan Kerjaya Dikalangan Pelajar Fakulti Kejuruteraan Elektrik Universiti Teknologi Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan kerjaya pelajar tahun akhir Fakulti Kejuruteraan Elektrik Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 160 pelajar tahun akhir bagi pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik telah dipilih sebagai responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah set so...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd. Amin, Nor Fadila, Ripin, Azman
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10483/
http://eprints.utm.my/10483/1/Kesediaan_Kerjaya_Dikalangan_Pelajar_Fakulti_Kejuruteraan_Elektrik_Universiti_Teknologi_Malaysia.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesediaan kerjaya pelajar tahun akhir Fakulti Kejuruteraan Elektrik Universiti Teknologi Malaysia. Seramai 160 pelajar tahun akhir bagi pelajar jurusan Kejuruteraan Elektrik telah dipilih sebagai responden kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah set soal selidik bahagian B yang mengandungi 30 item. Kebolehpercayaan soal selidik diuji dengan menggunakan kaedah Alpha Cronbach yang menunjukkan nilai kebolehpercayaan 0.85. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for Social Science, Version 10.0) untuk mendapatkan nilai peratus dan frekuensi. Hasil kajian mendapati kurikulum Fakulti Kejuruteraan Elektrik berkesan dalam menerapkan kesediaan kerjaya. Selain itu juga, pelajar didapati mempunyai kesedaran dalam kesediaan kerjaya. Pihak universiti juga memainkan peranan penting dalam memupuk kerjaya pelajar.