Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor

Dalam masyarakat majmuk di Malaysia, isu-isu antara agama sering dibincangkan. Antara tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap Dialog Antara Agama dalam kalangan pelajar Tahun 4 Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai. Fokus kajian in...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Suratman, Azmi Shah, Abdul Rahah, Azrinah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10439/
http://eprints.utm.my/10439/1/PERSEPSI_PELAJAR_TERHADAP_DIALOG_ANTARA_AGAMA.pdf
_version_ 1848892089369100288
author Suratman, Azmi Shah
Abdul Rahah, Azrinah
author_facet Suratman, Azmi Shah
Abdul Rahah, Azrinah
author_sort Suratman, Azmi Shah
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Dalam masyarakat majmuk di Malaysia, isu-isu antara agama sering dibincangkan. Antara tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap Dialog Antara Agama dalam kalangan pelajar Tahun 4 Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar terhadap dialog antara agama, mengenal pasti tahap kefahaman pelajar terhadap isu dialog antara agama dan faktor-faktor yang mendorong keterlibatan pelajar dalam dialog antara agama. Sampel kajian adalah seramai 123 orang daripada 303 orang pelajar dari 5 kursus yang berlainan. Pemilihan sampel dibuat secara rawak mudah. Instrumen bagi kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik yang mengandungi 45 item. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus dan min. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package of Social Sciences (SPSS) for Windows version 14.0. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai Cronbach’s Alpha ialah ?=.839. Purata min untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar terhadap dialog antara agama ialah 3.22. Sementara, untuk mengenal pasti tahap kefahaman pelajar terhadap isu dialog antara agama, menunjukkan purata min sebanyak 3.15, manakala purata min bagi faktor-faktor yang mendorong keterlibatan pelajar dalam dialog antara agama ialah 3.02. Purata min keseluruhan bagi kajian ini berada pada tahap yang tinggi iaitu 3.14. Hasil kajian menunjukkan responden masih kurang terlibat dalam penganjuran dialog antara agama. Keadaan ini dapat diatasi dengan mengemukakan beberapa cadangan. Antaranya ialah harus ada kempen setara yang selaras dengan arus perdana dalam memartabatkan hubungan masyarakat yang harmonis dan mempelbagaikan pendekatan dengan tujuan yang sama.
first_indexed 2025-11-15T21:08:19Z
format Article
id utm-10439
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T21:08:19Z
publishDate 2010
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-104392017-08-02T08:13:51Z http://eprints.utm.my/10439/ Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor Suratman, Azmi Shah Abdul Rahah, Azrinah L Education (General) Dalam masyarakat majmuk di Malaysia, isu-isu antara agama sering dibincangkan. Antara tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap Dialog Antara Agama dalam kalangan pelajar Tahun 4 Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Skudai. Fokus kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar terhadap dialog antara agama, mengenal pasti tahap kefahaman pelajar terhadap isu dialog antara agama dan faktor-faktor yang mendorong keterlibatan pelajar dalam dialog antara agama. Sampel kajian adalah seramai 123 orang daripada 303 orang pelajar dari 5 kursus yang berlainan. Pemilihan sampel dibuat secara rawak mudah. Instrumen bagi kajian ini dilakukan secara kuantitatif dengan menggunakan soal selidik yang mengandungi 45 item. Analisis statistik deskriptif telah digunakan untuk mendapatkan nilai kekerapan, peratus dan min. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package of Social Sciences (SPSS) for Windows version 14.0. Hasil kajian rintis menunjukkan nilai Cronbach’s Alpha ialah ?=.839. Purata min untuk mengenal pasti tahap pengetahuan pelajar terhadap dialog antara agama ialah 3.22. Sementara, untuk mengenal pasti tahap kefahaman pelajar terhadap isu dialog antara agama, menunjukkan purata min sebanyak 3.15, manakala purata min bagi faktor-faktor yang mendorong keterlibatan pelajar dalam dialog antara agama ialah 3.02. Purata min keseluruhan bagi kajian ini berada pada tahap yang tinggi iaitu 3.14. Hasil kajian menunjukkan responden masih kurang terlibat dalam penganjuran dialog antara agama. Keadaan ini dapat diatasi dengan mengemukakan beberapa cadangan. Antaranya ialah harus ada kempen setara yang selaras dengan arus perdana dalam memartabatkan hubungan masyarakat yang harmonis dan mempelbagaikan pendekatan dengan tujuan yang sama. 2010-10-03 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10439/1/PERSEPSI_PELAJAR_TERHADAP_DIALOG_ANTARA_AGAMA.pdf Suratman, Azmi Shah and Abdul Rahah, Azrinah (2010) Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor. Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor . pp. 1-10. (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Suratman, Azmi Shah
Abdul Rahah, Azrinah
Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title_full Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title_fullStr Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title_full_unstemmed Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title_short Persepsi Pelajar Terhadap Dialog Antara Agama: Kajian Dalam Kalangan Pelajar Tahun 4, Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia (Utm), Skudai, Johor
title_sort persepsi pelajar terhadap dialog antara agama: kajian dalam kalangan pelajar tahun 4, fakulti pendidikan universiti teknologi malaysia (utm), skudai, johor
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10439/
http://eprints.utm.my/10439/1/PERSEPSI_PELAJAR_TERHADAP_DIALOG_ANTARA_AGAMA.pdf