Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
Sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957, pendidikan telah menjadi salah satu mekanisme terpenting dalam usaha kerajaan untuk merealisasikan matlamat bagi menyatu padukan rakyat berbilang kaum supaya dapat me mbina sebuah negara yang aman dan maju (Mok...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2010
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/10429/ http://eprints.utm.my/10429/1/Bab7.pdf |
| _version_ | 1848892086537945088 |
|---|---|
| author | Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Che Shariff, Farah Asnida |
| author_facet | Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Che Shariff, Farah Asnida |
| author_sort | Yahaya, Azizi |
| building | UTeM Institutional Repository |
| collection | Online Access |
| description | Sejak negara mencapai kemerdekaan pada
1957, pendidikan telah menjadi salah satu
mekanisme terpenting dalam usaha kerajaan
untuk merealisasikan matlamat bagi menyatu
padukan rakyat berbilang kaum supaya dapat me
mbina sebuah negara yang aman dan maju
(Mok Soon Sang, 2002).
Justeru, daripada pernyataan
di atas, dapat dilihat bahawa
pendidikan adalah merupakan
satu wadah yang amat penting bagi menyatu
padukan rakyat Malaysia dalam membangunkan
negara.
Kesinambungan daripada itu, menyedari haki
kat akan peri pentingnya pendidikan, maka
kerajaan telah mengambil inisiatif dengan meng
arahkan perwujudan satu jawatan kuasa untuk
mengkaji sistem pendidikan kebangsaan yang dapat diterima oleh semua kaum. Jawatan kuasa
ini telah dibentuk pada tahun 1959,
dan diketuai oleh Menteri Pe
lajaran pada ketika itu,iaitu
Yang Berhormat Abd. Rahman Talib. Oleh yang
demikian, pada tahun 1960, jawatankuasa ini
telah mengemukakan satu usul yang dikenali
sebagai Laporan Rahman Talib yang akhirnya
digazetkan sebagai Akta Pelajaran 1961. Ini me
njadikan dasar-dasar da
lam laporan berkenaan
sebagai dasar-dasar legislatif
atau perundangan yang menjadi keme
stian untuk dilaksanakan oleh
sekolah-sekolah (Sufean, 2002). |
| first_indexed | 2025-11-15T21:08:16Z |
| format | Book Section |
| id | utm-10429 |
| institution | Universiti Teknologi Malaysia |
| institution_category | Local University |
| language | English |
| last_indexed | 2025-11-15T21:08:16Z |
| publishDate | 2010 |
| publisher | Universiti Teknologi Malaysia |
| recordtype | eprints |
| repository_type | Digital Repository |
| spelling | utm-104292017-07-26T04:33:00Z http://eprints.utm.my/10429/ Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Che Shariff, Farah Asnida L Education (General) Sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957, pendidikan telah menjadi salah satu mekanisme terpenting dalam usaha kerajaan untuk merealisasikan matlamat bagi menyatu padukan rakyat berbilang kaum supaya dapat me mbina sebuah negara yang aman dan maju (Mok Soon Sang, 2002). Justeru, daripada pernyataan di atas, dapat dilihat bahawa pendidikan adalah merupakan satu wadah yang amat penting bagi menyatu padukan rakyat Malaysia dalam membangunkan negara. Kesinambungan daripada itu, menyedari haki kat akan peri pentingnya pendidikan, maka kerajaan telah mengambil inisiatif dengan meng arahkan perwujudan satu jawatan kuasa untuk mengkaji sistem pendidikan kebangsaan yang dapat diterima oleh semua kaum. Jawatan kuasa ini telah dibentuk pada tahun 1959, dan diketuai oleh Menteri Pe lajaran pada ketika itu,iaitu Yang Berhormat Abd. Rahman Talib. Oleh yang demikian, pada tahun 1960, jawatankuasa ini telah mengemukakan satu usul yang dikenali sebagai Laporan Rahman Talib yang akhirnya digazetkan sebagai Akta Pelajaran 1961. Ini me njadikan dasar-dasar da lam laporan berkenaan sebagai dasar-dasar legislatif atau perundangan yang menjadi keme stian untuk dilaksanakan oleh sekolah-sekolah (Sufean, 2002). Universiti Teknologi Malaysia 2010-10-02 Book Section NonPeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10429/1/Bab7.pdf Yahaya, Azizi and Hashim, Shahrin and Che Shariff, Farah Asnida (2010) Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris. In: Sains Sosial. Universiti Teknologi Malaysia. ISBN 978-983-52-0532-3 |
| spellingShingle | L Education (General) Yahaya, Azizi Hashim, Shahrin Che Shariff, Farah Asnida Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris |
| title | Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
|
| title_full | Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
|
| title_fullStr | Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
|
| title_full_unstemmed | Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
|
| title_short | Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
|
| title_sort | bab 7 : pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris |
| topic | L Education (General) |
| url | http://eprints.utm.my/10429/ http://eprints.utm.my/10429/1/Bab7.pdf |