Bab 7 : Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris
Sejak negara mencapai kemerdekaan pada 1957, pendidikan telah menjadi salah satu mekanisme terpenting dalam usaha kerajaan untuk merealisasikan matlamat bagi menyatu padukan rakyat berbilang kaum supaya dapat me mbina sebuah negara yang aman dan maju (Mok...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2010
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.utm.my/10429/ http://eprints.utm.my/10429/1/Bab7.pdf |
| Summary: | Sejak negara mencapai kemerdekaan pada
1957, pendidikan telah menjadi salah satu
mekanisme terpenting dalam usaha kerajaan
untuk merealisasikan matlamat bagi menyatu
padukan rakyat berbilang kaum supaya dapat me
mbina sebuah negara yang aman dan maju
(Mok Soon Sang, 2002).
Justeru, daripada pernyataan
di atas, dapat dilihat bahawa
pendidikan adalah merupakan
satu wadah yang amat penting bagi menyatu
padukan rakyat Malaysia dalam membangunkan
negara.
Kesinambungan daripada itu, menyedari haki
kat akan peri pentingnya pendidikan, maka
kerajaan telah mengambil inisiatif dengan meng
arahkan perwujudan satu jawatan kuasa untuk
mengkaji sistem pendidikan kebangsaan yang dapat diterima oleh semua kaum. Jawatan kuasa
ini telah dibentuk pada tahun 1959,
dan diketuai oleh Menteri Pe
lajaran pada ketika itu,iaitu
Yang Berhormat Abd. Rahman Talib. Oleh yang
demikian, pada tahun 1960, jawatankuasa ini
telah mengemukakan satu usul yang dikenali
sebagai Laporan Rahman Talib yang akhirnya
digazetkan sebagai Akta Pelajaran 1961. Ini me
njadikan dasar-dasar da
lam laporan berkenaan
sebagai dasar-dasar legislatif
atau perundangan yang menjadi keme
stian untuk dilaksanakan oleh
sekolah-sekolah (Sufean, 2002). |
|---|