Keupayaan Dan Kelemahan Menyelesaikan Masalah Matematik Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Lima

Keupayaan menyelesaikan masalah matematik merupakan kemahiran yang amat penting dalam mata pelajaran matematik. Oleh itu, kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap keupayaan dan kelemahan pelajar tingkatan lima dalam menyelesaikan masalah matematik. Keupayaan menyelesaikan masalah adalah berdasar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hassan, Johari, Yeong, Wai Chung
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10316/
http://eprints.utm.my/10316/2/Yeong_Wai_Chung.pdf
Description
Summary:Keupayaan menyelesaikan masalah matematik merupakan kemahiran yang amat penting dalam mata pelajaran matematik. Oleh itu, kajian ini adalah untuk mengenal pasti tahap keupayaan dan kelemahan pelajar tingkatan lima dalam menyelesaikan masalah matematik. Keupayaan menyelesaikan masalah adalah berdasarkan tahap SAIP (School Achievement Indicators Program) oleh kerajaan Canada, dan kelemahan dikenalpasti berdasarkan empat fasa penyelesaian masalah oleh Polya, iaitu memahami masalah, membuat perancangan, melaksanakan perancangan, dan menyemak semula. Seramai 240 pelajar aliran sains dan sastera tingkatan lima dari dua buah sekolah biasa dan sebuah sekolah pilihan di daerah Johor Bahru telah diambil sebagai sampel kajian. Instrumen kajian yang digunakan ialah dua set ujian bertulis, iaitu Ujian Isi Kandungan (UIK) dan Ujian Kemahiran Penyelesaian Masalah (UKPM), dan satu set soal selidik mengenai kelemahan menyelesaikan masalah matematik. Soal selidik tersebut mempunyai nilai kebolehpercayaan _ = 0.7956. Ujian disemak dan semua data diproses dengan menggunakan Statistical Packages for Social Sciences (SPSS) for window version 11.5. Analisis deskriptif telah digunakan dalam tatacara menganalisis data. Secara keseluruhan, keupayaan menyelesaikan masalah matematik berada pada tahap yang sederhana. Didapati keupayaan menyelesaikan masalah matematik untuk pelajar dari sekolah pilihan lebih baik daripada pelajar sekolah biasa, serta pelajar sains lebih baik daripada pelajar sastera. Berdasarkan min purata soal selidik mengenai kelemahan menyelesaikan masalah matematik, pelajar tidak menghadapi masalah yang serius dalam memahami masalah, membuat perancangan, melaksanakan perancangan, dan menyemak semula penyelesaian masalah matematik.