Persepsi Guru Sains Terhadap Kaedah Pembelajaran Koperatif (PK) Berdasarkan Kemahiran Sosial Pelajar Dan Minat Guru

Pembelajaran Koperatif merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap kaedah pembelajaran secara Koperatif dalam kalangan guru-guru sai...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kamaruddin, Meor Ibrahim, Ahmad, Nurul Amira
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10242/
http://eprints.utm.my/10242/2/Nurul_Amira_Binti_Ahmad.pdf
Description
Summary:Pembelajaran Koperatif merupakan satu kaedah pengajaran yang amat digalakkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia untuk diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi terhadap kaedah pembelajaran secara Koperatif dalam kalangan guru-guru sains di daerah Pontian,Johor. Soal selidik digunakan untuk mendapatkan maklumat tentang pandangan guru terhadap pembelajaran secara PK bagi dua kategori iaitu kemahiran sosial pelajar dan minat guru terhadap PK. Sampel terdiri daripada 56 orang responden yang dipilih secara rawak mudah. Mereka terdiri daripada guru yang mengajar subjek Sains, Kimia, Fizik dan Biologi di sekolah menengah sekitar Daerah Pontian. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 11.5. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap PK bagi kedua-dua kategori adalah positif. Hasil kajian ini diharap dapat dimanfaatkan oleh pihak sekolah dan pihak-pihak tertentu bagi memastikan guru-guru sentiasa mempunyai persepsi yang positif terhadap PK.