Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM

Tujuan kajian ini adalah untuk melihat penggunaan ICT dalam kalangan guru-guru pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai Johor. Kajian ini melibatkan seramai 151 orang guru pelatih Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan Kemahiran Hidup (SPH) yang telah menjala...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yasin, M.Al-Muz-Zammil, Abdullah, Abd. Muezzam Shah
Format: Article
Language:English
Published: 2010
Subjects:
Online Access:http://eprints.utm.my/10142/
http://eprints.utm.my/10142/1/Abd._Muezzam_Shah_Bin_Abdullah.pdf
_version_ 1848892021877506048
author Yasin, M.Al-Muz-Zammil
Abdullah, Abd. Muezzam Shah
author_facet Yasin, M.Al-Muz-Zammil
Abdullah, Abd. Muezzam Shah
author_sort Yasin, M.Al-Muz-Zammil
building UTeM Institutional Repository
collection Online Access
description Tujuan kajian ini adalah untuk melihat penggunaan ICT dalam kalangan guru-guru pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai Johor. Kajian ini melibatkan seramai 151 orang guru pelatih Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan Kemahiran Hidup (SPH) yang telah menjalani latihan praktikum. Instrumen kajian yang telah digunakan ialah set soalan soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian A digunakan untuk melihat latar belakang responden. Manakala untuk bahagian B pula untuk menjawab keempat-empat persoalan kajian yang dikemukakan. Data yang diperolehi telah diproses dengan menggunakan perisian “Statitiscal Package for Sosial Sciences” (SPSS) Version 15.0 untuk menilai peratusan dan min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kemahiran pada guru pelatih Kemahiran Hidup terhadap penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran berada pada tahap yang sederhana (min 3.31), manakala sikap guru pelatih Kemahiran Hidup terhadap penggunaan ICT menunjukkan pada tahap yang tinggi (min 4.06). Hasil kajian mendapati wujudnya beberapa masalah terhadap penggunaan penggunaan ICT dalam kalangan guru-guru pelatih semasa proses pengajaran dan pembelajaran dan berada pada tahap yang sederhana (min 2.65). Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penggunaan ICT dengan faktor jantina dan faktor program dalam kalangan guru pelatih Kemahiran Hidup UTM semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Di akhir kajian, penyelidik telah mengemukakan beberapa cadangan yang boleh diteliti oleh pihak-pihak tertentu untuk memaju dan meningkatkan lagi penggunaan ICT di kalangan guru pelatih. Kata kunci: ICT, Statitiscal Package for Sosial Sciences (SPSS), Kemahiran Hidup
first_indexed 2025-11-15T21:07:15Z
format Article
id utm-10142
institution Universiti Teknologi Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-15T21:07:15Z
publishDate 2010
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling utm-101422017-09-12T01:40:47Z http://eprints.utm.my/10142/ Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM Yasin, M.Al-Muz-Zammil Abdullah, Abd. Muezzam Shah L Education (General) Tujuan kajian ini adalah untuk melihat penggunaan ICT dalam kalangan guru-guru pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia Skudai Johor. Kajian ini melibatkan seramai 151 orang guru pelatih Sarjana Muda Teknologi serta Pendidikan Kemahiran Hidup (SPH) yang telah menjalani latihan praktikum. Instrumen kajian yang telah digunakan ialah set soalan soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian A digunakan untuk melihat latar belakang responden. Manakala untuk bahagian B pula untuk menjawab keempat-empat persoalan kajian yang dikemukakan. Data yang diperolehi telah diproses dengan menggunakan perisian “Statitiscal Package for Sosial Sciences” (SPSS) Version 15.0 untuk menilai peratusan dan min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kemahiran pada guru pelatih Kemahiran Hidup terhadap penggunaan ICT dalam proses pengajaran dan pembelajaran berada pada tahap yang sederhana (min 3.31), manakala sikap guru pelatih Kemahiran Hidup terhadap penggunaan ICT menunjukkan pada tahap yang tinggi (min 4.06). Hasil kajian mendapati wujudnya beberapa masalah terhadap penggunaan penggunaan ICT dalam kalangan guru-guru pelatih semasa proses pengajaran dan pembelajaran dan berada pada tahap yang sederhana (min 2.65). Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara penggunaan ICT dengan faktor jantina dan faktor program dalam kalangan guru pelatih Kemahiran Hidup UTM semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Di akhir kajian, penyelidik telah mengemukakan beberapa cadangan yang boleh diteliti oleh pihak-pihak tertentu untuk memaju dan meningkatkan lagi penggunaan ICT di kalangan guru pelatih. Kata kunci: ICT, Statitiscal Package for Sosial Sciences (SPSS), Kemahiran Hidup 2010 Article PeerReviewed application/pdf en http://eprints.utm.my/10142/1/Abd._Muezzam_Shah_Bin_Abdullah.pdf Yasin, M.Al-Muz-Zammil and Abdullah, Abd. Muezzam Shah (2010) Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM. PENGGUNAAN ICT DALAM KALANGAN GURU PELATIH KEMAHIRAN HIDUP FAKULTI PENDIDIKAN, UTM . (Unpublished)
spellingShingle L Education (General)
Yasin, M.Al-Muz-Zammil
Abdullah, Abd. Muezzam Shah
Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title_full Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title_fullStr Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title_full_unstemmed Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title_short Penggunaan ICT Dalam Kalangan Guru Pelatih Kemahiran Hidup Fakulti Pendidikan, UTM
title_sort penggunaan ict dalam kalangan guru pelatih kemahiran hidup fakulti pendidikan, utm
topic L Education (General)
url http://eprints.utm.my/10142/
http://eprints.utm.my/10142/1/Abd._Muezzam_Shah_Bin_Abdullah.pdf