Penghasilan modul pembelajaran mesin elektrik berasaskan CD interaktif di politeknik

Penggunaan CD interaktif berpotensi untuk meningkatkan kualiti pendidikan terutamanya dalam proses pembelajaran. Ini kerana CD interaktif boleh dijadikan sebagai modul pembelajaran berasaskan komputer. Maka, kajian berbentuk penilaian ini dijalankan bertujuan untuk menilai tahap kebolehlaksanaan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saari, Latenazuraini
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9695/
http://eprints.uthm.edu.my/9695/1/24p%20LATENAZURAINI%20SAARI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9695/2/LATENAZURAINI%20SAARI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9695/3/LATENAZURAINI%20SAARI%20WATERMARK.pdf
Description
Summary:Penggunaan CD interaktif berpotensi untuk meningkatkan kualiti pendidikan terutamanya dalam proses pembelajaran. Ini kerana CD interaktif boleh dijadikan sebagai modul pembelajaran berasaskan komputer. Maka, kajian berbentuk penilaian ini dijalankan bertujuan untuk menilai tahap kebolehlaksanaan dan kesesuaian Modul Pembelajaran Mesin Elektrik Berasaskan CD Interaktif dapat membantu pelajar dalam pembelajaran. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 42 orang pelajar Sijil Elektrik Kuasa di Politeknik Ungku Omar. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data adalah berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap kesesuaian penggunaan Modul Pembelajaran CD Interaktif. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian ''Statistical Packages for Social Sciences' {SPSS) Versi 10.0 yang melibatkan skor min dan sisihan piawai. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap kebolehlaksanaan, isi kandungan, mesra pengguna dan interaktiviti berada pada tahap yang tinggi. Ini menunjukkan indikator - indikator ini merupakan elemen yang sesuai dalam penggunaan Modul Pembelajaran CD Interaktif.