Tinjauan ke atas tanggapan pelajar diploma kejuruteraan mekanikal terhadap kes meniru di dalam peperiksaan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Meniru adalah fenomena biasa di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Ia merupakan sebahagian daripada masalah disiplin dan gejala sosial yang sukar dibendung sungguhpun pelbagai usaha dan peraturan dikenakan. Isu ini berlaku secara senyap ibarat "Api di dalam sekam". Kajian i...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Awang, Aklimima, Md. Isa, Anis Shabirah, Abu Bakar, Siti Farizah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7279/
http://eprints.uthm.edu.my/7279/1/24p%20AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7279/4/AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR%20COPYRIGHT
http://eprints.uthm.edu.my/7279/3/AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR%20WATERMARK.pdf
Description
Summary:Meniru adalah fenomena biasa di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Ia merupakan sebahagian daripada masalah disiplin dan gejala sosial yang sukar dibendung sungguhpun pelbagai usaha dan peraturan dikenakan. Isu ini berlaku secara senyap ibarat "Api di dalam sekam". Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat sarna ada perbuatan meniru oleh pelajar ini adalah disebabkan ciri-ciri pelajar, ciri-ciri pengajaran pensyarah dan ciri-ciri pelaksanaan silabus itu sendiri. Malahan penyelidik ingin mengetahui fah.1or-faktor utama yang mendorong kegiatan peniruan dilakukan. Seramai 249 orang pelajar tahun 1, tahun 2 dan tahun 3 dari jurusan Diploma Kejuruteraan Mekanikal terpilih sebagai responden untuk mendapatkan pandangan mereka berhubung dengan kes meniru di KUiTTHO. Instrumen kajian yang digunakan oleh penyelidik ialah borang soal selidik. Hasil daripada kajian yang dijalankan, penyelidik dapat membuat perbandingan di antara ketiga-tiga sub dimensi yang diutarakan dalam kajian. Bagi tujuan penganalisisan data, perisisan Microsoft Excel digunakan untuk mendapatkan skor min bagi setiap dimensi untuk melihat perbezaan di antara responden tahun 1, tahun 2 dan tahun 3. Maklum balas yang diterima dari responden didapati bahawa fah.1or pelajar dan pelaksanaan silabus lebih banyak mempengaruhi pelajar untuk meniru di dalam peperiksaan berbanding dengan fal-..-tor pensyarah.