Tinjauan ke atas tanggapan pelajar diploma kejuruteraan mekanikal terhadap kes meniru di dalam peperiksaan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Meniru adalah fenomena biasa di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Ia merupakan sebahagian daripada masalah disiplin dan gejala sosial yang sukar dibendung sungguhpun pelbagai usaha dan peraturan dikenakan. Isu ini berlaku secara senyap ibarat "Api di dalam sekam". Kajian i...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Thesis |
| Language: | English English English |
| Published: |
2001
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7279/ http://eprints.uthm.edu.my/7279/1/24p%20AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7279/4/AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR%20COPYRIGHT http://eprints.uthm.edu.my/7279/3/AKLIMIMA%20AWANG%20ANIS%20SHABIRAH%20MD.%20ISA%20SITI%20FARIZAH%20ABU%20BAKAR%20WATERMARK.pdf |
| Summary: | Meniru adalah fenomena biasa di kalangan pelajar institusi pengajian tinggi. Ia
merupakan sebahagian daripada masalah disiplin dan gejala sosial yang sukar
dibendung sungguhpun pelbagai usaha dan peraturan dikenakan. Isu ini berlaku secara
senyap ibarat "Api di dalam sekam". Kajian ini dijalankan bertujuan untuk melihat
sarna ada perbuatan meniru oleh pelajar ini adalah disebabkan ciri-ciri pelajar, ciri-ciri
pengajaran pensyarah dan ciri-ciri pelaksanaan silabus itu sendiri. Malahan penyelidik
ingin mengetahui fah.1or-faktor utama yang mendorong kegiatan peniruan dilakukan.
Seramai 249 orang pelajar tahun 1, tahun 2 dan tahun 3 dari jurusan Diploma
Kejuruteraan Mekanikal terpilih sebagai responden untuk mendapatkan pandangan
mereka berhubung dengan kes meniru di KUiTTHO. Instrumen kajian yang digunakan
oleh penyelidik ialah borang soal selidik. Hasil daripada kajian yang dijalankan,
penyelidik dapat membuat perbandingan di antara ketiga-tiga sub dimensi yang
diutarakan dalam kajian. Bagi tujuan penganalisisan data, perisisan Microsoft Excel
digunakan untuk mendapatkan skor min bagi setiap dimensi untuk melihat perbezaan di
antara responden tahun 1, tahun 2 dan tahun 3. Maklum balas yang diterima dari
responden didapati bahawa fah.1or pelajar dan pelaksanaan silabus lebih banyak
mempengaruhi pelajar untuk meniru di dalam peperiksaan berbanding dengan fal-..-tor
pensyarah. |
|---|