Pembangunan modul pembelajaran Advance CAD in HVAC
Pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran hari ini telah dibentuk untuk menghasilkan pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan. L. Roger (2001) menyatakan bahawa pelajar kurang berminat dengan pengajaran yang diajar oleh guru dengan menggunakan kaedah pengajaran konvensional dan guru harus mel...
| Main Authors: | , , , , , |
|---|---|
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit UTHM
2021
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6804/ http://eprints.uthm.edu.my/6804/1/C3748_52d29847953c92106c99ce333b6e618e.pdf |
| Summary: | Pelbagai kaedah pengajaran dan pembelajaran hari ini telah dibentuk untuk menghasilkan pendidikan yang lebih berkualiti dan berkesan. L. Roger (2001) menyatakan bahawa pelajar kurang berminat dengan pengajaran yang diajar oleh guru dengan menggunakan kaedah pengajaran konvensional dan guru harus melakukan perubahan yang lebih baik dalam proses pengajaran, bermotivasi serta meningkatkan pencapaian akademik pelajar. Penggunaan modul pembelajaran sebagai sumber rujukan dalam pelaksanaan proses pembelajaran adalah kaedah yang digunakan oleh pendidik pada masa kini. Ia akan meningkatkan keberkesanan penyampaian pengajaran di dalam kelas. Penggunaan modul sebagai bahan bantu mengajar (ABBM) dapat memberikan maklumat dengan lebih jelas dan sistematik kepada pelajar yang berkaitan dengan mata pelajaran yang diajar (Musa & Mohamad, 2013). Oleh itu, tujuan utama kajian ini adalah untuk mereka bentuk dan membangunkan modul Reka Bentuk Berbantu Komputer (CAD). Pembangunan modul ini adalah merujuk kepada Model Pembinaan Modul Sidek. Pemilihan model ini sesuai kerana elemennya tersusun dan teratur. Modul terakhir akan dinilai melalui pengesahan 3 pakar yang terdiri daripada pensyarah berpengalaman dalam bidang AutoCAD dan HVAC. Soal selidik yang digunakan merangkumi tiga aspek penting dalam menilai kualiti modul ini iaitu dari aspek inter-aktiviti modul, |
|---|