Pembangunan prototaip asas automasi kimpalan
Prototaip adalah satu bentuk objek sebenar yang dikecilkan skala mengikut skala yang telah ditetapkan dalam sebarang bidang rekabentuk. Kajian ini bertujuan untuk merekabentuk prototaip asas automasi kimpalan, membangunkan prototaip asas automasi kimpalan dan mengenalpasti kebolehfungsian prot...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit UTHM
2021
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6776/ http://eprints.uthm.edu.my/6776/1/5.pdf |
| Summary: | Prototaip adalah satu bentuk objek sebenar yang dikecilkan skala mengikut skala
yang telah ditetapkan dalam sebarang bidang rekabentuk. Kajian ini bertujuan
untuk merekabentuk prototaip asas automasi kimpalan, membangunkan prototaip
asas automasi kimpalan dan mengenalpasti kebolehfungsian prototaip asas
automasi kimpalan. Kaedah yang digunakan oleh pengkaji adalah Model ADDIE.
Responden telah dipilih menggunakan kaedah persampelan bertujuan. Responden
terdiri daripada Penolong Jurutera daripada kursus mekanikal yang terdapat di
Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn
Malaysia. Dapatan kajian mendapati bahawa prototaip pengajaran dan
pembelajaran ini kepada tiga bahagian iaitu lengan robot, pengawal motor servo
dan papan grid. Bagi lengan robot, pengkaji telah memasang lengan robot mengikut
struktur yang diinginkan dan kemudian memasang servo motor pada setiap sendi
lengan robot. Seterusnya pengkaji telah memasang wayar motor pada pengawal
motor servo bagi menggerakkan tangan robot. Produk yang dibina oleh pengkaji
mempunyai reka bentuk yang menarik disamping mesra pengguna kerana ia ringan
dan mudah untuk dibawa, ia akan memudahkan para pelajar dan pengajar untuk
melakukan sesi pembelajaran di dalam kelas. Kajian ini menunjukkan bahawa
prototaip ini sesuai dijadikan ABBM sama ada penggunaannya di dalam kelas bagi
pembelajaran secara teori mahupun dimakmal untuk pembelajaran secara amali. |
|---|