Proses penjanaan profil permukaan jalanraya
“Mechanistic-Empirical Pavement Design Guide” (MEPDG) adalah satu panduan kaedah merekabentuk turapan yang telah digunakan oleh beberapa buah negara. Konsep yang digunakan adalah menganalisa sifat-sifat mekanikal turapan untuk merekabentuk serta menilai prestasi dan tahap kerosakan struktur se...
| Main Authors: | , |
|---|---|
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit UTHM
2021
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/6515/ http://eprints.uthm.edu.my/6515/1/6.pdf |
| Summary: | “Mechanistic-Empirical Pavement Design Guide” (MEPDG) adalah satu panduan kaedah
merekabentuk turapan yang telah digunakan oleh beberapa buah negara. Konsep yang
digunakan adalah menganalisa sifat-sifat mekanikal turapan untuk merekabentuk serta menilai
prestasi dan tahap kerosakan struktur sepanjang hayat turapan tersebut dengan menggunakan
Model Prestasi Turapan Sepanjang Hayat (WLPPM) [1].
Di Malaysia, penggunaan konsep mekanistik-empirik belum digunakan secara menyeluruh.
Bagi membangunkan MEPDG yang mana melibatkan pemprosesan data secara atas talian atau
perisian, pelbagai input diperlukan termasuk model profil jalanraya, model kenderaan bergandar
atau ‘fleet model’, model kerosakan turapan, model kumulatif kegagalan turapan, model
peresapan air dalam turapan atau model kelembapan turapan dan beberapa parameter penting
yang lain. |
|---|