Kesediaan bakal guru dpli terhadap mata pelajaran reka cipta untuk mengajar di sekolah menengah: kajian di UTHM
Masalah kekurangan guru di Malaysia bukanlah satu isu baru malah ia merupakan satu isu yang global. Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan telah memperkenalkan program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) bagi menampung masalah kekurangan guru di sekolah-sekolah. Perlaksanaan program yang si...
| Main Author: | |
|---|---|
| Format: | Thesis |
| Language: | English English English |
| Published: |
2013
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2126/ http://eprints.uthm.edu.my/2126/1/24p%20SITI%20KHADIJAH%20AB%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2126/2/SITI%20KHADIJAH%20AB%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2126/3/SITI%20KHADIJAH%20AB%20RAZAK%20WATERMARK.pdf |
| Summary: | Masalah kekurangan guru di Malaysia bukanlah satu isu baru malah ia merupakan
satu isu yang global. Bagi mengatasi masalah ini, kerajaan telah memperkenalkan
program Diploma Pendidikan Lepasan Ijazah (DPLI) bagi menampung masalah
kekurangan guru di sekolah-sekolah. Perlaksanaan program yang singkat serta latar
belakang pendidikan yang berbeza menjadi suatu isu di mana ia dilihat tidak mampu
melahirkan para guru yang kompeten daripada segi pengetahuan dan kemahiran.
Mata pelajaran Reka Cipta diperkenalkan bermatlamat untuk melahirkan pelajar
yang berfikiran kreatif dan kritis serta boleh menyesuaikan diri dengan perubahan
dan perkembangan teknologi semasa melalui penghasilan sesuatu rekaan ke arah
menjadi penyumbang kepada pembangunan negara. Kajian ini bertujuan mengenal
pasti tahap pengetahuan dan kemahiran bakal guru DPLI untuk mengajar mata
pelajaran Reka Cipta. Kajian ini merupakan suatu kajian kuantitatif berbentuk
tinjauan dan sampel kajian terdiri daripada 155 orang bakal guru DPLI yang
mengambil pengkhususan Kemahiran Teknikal dan akan mengajar mata pelajaran
Reka Cipta. Borang soal selidik telah digunakan sebagai instrument kajian. Data
yang dikumpul dianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferensi bagi
mengenal pasti hubungan antara tahap pengetahuan dan kemahiran bakal guru ini.
Melalui analisis frekuensi kekerapan, dapatan kajian mendapati tahap pengetahuan
dan kemahiran bakal guru ini adalah tinggi. Berdasarkan ujian Pearson, terdapat
hubungan yang signifikan antara pengetahuan dan kemahiran bakal guru ini sebagai
persediaan untuk mengajar mata pelajaran Reka Cipta. |
|---|