Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan

Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru (IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru yang pernah meng...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Vadiappana, Anpalakan, Lau, Hooi Lina, Harbant Singh, Barchan Singh
Other Authors: A Kadir, Nadhrah
Format: Book Section
Language:English
Published: School of Social Sciences, USM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/40541/
http://eprints.usm.my/40541/1/ART_31.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru (IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru yang pernah mengikuti kursus unit berunifom di IPG secara sepenuh masa serta telah ditempatkan di sekolah. Guru-guru yang terpilih untuk kajian ini ialah guru-guru yang berpengalaman berkhidmat di sekolah antara satu hingga tiga tahun (yakni guru permulaan). Kajian ini adalah kajian berbentuk tinjauan. Kaedah persampelan yang digunakan dalam kajian ini adalah persampelan bertujuan. Data kajian dikumpul melalui soal selidik dan temubual berfokus untuk menjawab empat soalan utama berkenaan keberkesanan hasil pembelajaran kursus iaitu: (i) kandungan kursus unit berunifom; (ii) kemampuan merancang aktiviti unit berunifom di sekolah; (iii) pengendalian kemahiran asas unit berunifom; serta (iv) pengurusan dan kepimpinan unit berunifom di mana guru itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan harapan yang disuarakan oleh guru tentang unit berunifom di peringkat sekolah turut dibincangkan.