Keberkesanan Kursus Unit Berunifom di Institut Pendidikan Guru: Perspektif Guru Permulaan
Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru (IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru yang pernah meng...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Other Authors: | |
| Format: | Book Section |
| Language: | English |
| Published: |
School of Social Sciences, USM
2017
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.usm.my/40541/ http://eprints.usm.my/40541/1/ART_31.pdf |
| Summary: | Kajian ini bertujuan meninjau keberkesanan kursus unit berunifom di Institut Pendidikan Guru
(IPG). Kursus unit berunifom adalah komponen wajib yang perlu diikuti oleh semua pelajar guru
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP). Justeru, sampel bagi kajian ini ialah guruguru
yang pernah mengikuti kursus unit berunifom di IPG secara sepenuh masa serta telah
ditempatkan di sekolah. Guru-guru yang terpilih untuk kajian ini ialah guru-guru yang
berpengalaman berkhidmat di sekolah antara satu hingga tiga tahun (yakni guru permulaan).
Kajian ini adalah kajian berbentuk tinjauan. Kaedah persampelan yang digunakan dalam kajian
ini adalah persampelan bertujuan. Data kajian dikumpul melalui soal selidik dan temubual
berfokus untuk menjawab empat soalan utama berkenaan keberkesanan hasil pembelajaran
kursus iaitu: (i) kandungan kursus unit berunifom; (ii) kemampuan merancang aktiviti unit
berunifom di sekolah; (iii) pengendalian kemahiran asas unit berunifom; serta (iv) pengurusan
dan kepimpinan unit berunifom di mana guru itu ditempatkan. Beberapa isu, cabaran dan
harapan yang disuarakan oleh guru tentang unit berunifom di peringkat sekolah turut
dibincangkan. |
|---|