Creative Movement For Children

Matlamat utama artikel ini adalah untuk menblong para guru. lbubapa dan ahll akademik mengenall dan memahaml akan ciri-ciri utama pergerakan kreatif untuk kanak-kanak. lanya merupakan sebagai pembuka serta pendorong kepada semua bidang pembelajaran dalam proses pendidikan kanak-kanak. Penulis m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ayob, Salmah
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1987
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33735/
http://eprints.usm.my/33735/1/jilid_09_artikel_06.pdf
Description
Summary:Matlamat utama artikel ini adalah untuk menblong para guru. lbubapa dan ahll akademik mengenall dan memahaml akan ciri-ciri utama pergerakan kreatif untuk kanak-kanak. lanya merupakan sebagai pembuka serta pendorong kepada semua bidang pembelajaran dalam proses pendidikan kanak-kanak. Penulis memberangsangkan perkembangan fisiologi. kognitif. afektif dan sosial di kalangan kanak-kanak untuk mengecapi penghldupan yang dinamik. sihat dan bahagia. Justeru itu. dapat membentuk seseorang individu yang berkemampuan membuat pilihan dan pertimbangan yang kritis dan rasional. Kebelakangan lnl, pergerakan serta penghayatan terhadap kreativiti telah dititikberatkan. Pengertian pergerakan kreatif untuk kanak-kanak serlngkall mengelirukan oleh kerana terhadap berbagai takrif. umpamanya, irama kreatif.