Impact of Project InSPIRE on Creative Thinking Among Rural Children in Malaysia

Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian kreatif (ujian kegun...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1985
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33595/
http://eprints.usm.my/33595/1/jilid_07_artikel_02.pdf
Description
Summary:Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian kreatif (ujian kegunaan tin kosong dan ujian bulatan). Kajian ini menunjukkan murid-murid Projek InSPIRE adalah lebih kreatif dalam tugas berbahasa (verbal), tetapi tidak ada perbezaan di antara kedua-dua kalangan murid dalam merajah (figural). Keputusan ini mencadangkan bahawa strategi strategi pengajaran-pembelajaran yang diamalkan dalam projek InSPIRE boleh mengembangkan pemikiran kreatif berbahasa.