Impact of Project InSPIRE on Creative Thinking Among Rural Children in Malaysia
Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian kreatif (ujian kegun...
| Main Author: | |
|---|---|
| Format: | Article |
| Language: | English |
| Published: |
Penerbit Universiti Sains Malaysia
1985
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://eprints.usm.my/33595/ http://eprints.usm.my/33595/1/jilid_07_artikel_02.pdf |
| Summary: | Kajian ini meninjau kesan Projek InSPIRE dalam perihal pemikiran kreatif di kalangan murid murid di luar bandar. Dalam kajian ini pemikiran kreatif murid-murid di sekolah Projek InSPIRE
telah dibandingkan dengan pemikiran kreatif murid-murid di sekolah biasa menerusi dua ujian
kreatif (ujian kegunaan tin kosong dan ujian bulatan). Kajian ini menunjukkan murid-murid Projek
InSPIRE adalah lebih kreatif dalam tugas berbahasa (verbal), tetapi tidak ada perbezaan di antara
kedua-dua kalangan murid dalam merajah (figural). Keputusan ini mencadangkan bahawa strategi strategi pengajaran-pembelajaran yang diamalkan dalam projek InSPIRE boleh mengembangkan
pemikiran kreatif berbahasa. |
|---|