The Interaction Of Conceptualisation Styles On Discovery Learning

Kajian ini cuba meninjau perkaitan di antara satu gaya kognitif dan pembelajaran melalui pendekatan jumpaan (penemuan). Gaya kognitif yang dikaji adalah gaya pengkonsepan mod inferensial, mod perihalan (descriptive), mod berkait (relational). Pendekatan jumpaan yang digunakan dalam kajian ini terd...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: A. Lourdusamy, A. Lourdusamy
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 1983
Subjects:
Online Access:http://eprints.usm.my/33547/
http://eprints.usm.my/33547/1/Jilid_05_Artikel_04.pdf
Description
Summary:Kajian ini cuba meninjau perkaitan di antara satu gaya kognitif dan pembelajaran melalui pendekatan jumpaan (penemuan). Gaya kognitif yang dikaji adalah gaya pengkonsepan mod inferensial, mod perihalan (descriptive), mod berkait (relational). Pendekatan jumpaan yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada situasi di mana pelajar diberi sesuatu masalah tetapi cara penyelesaian dan jawapan tidak diberi kepadanya. Keputusan dari kajian ini menunjukkan seorang pelajar yang mempunyai kecenderungan tinggi untuk mod inferensial adalah lebih baik dalam situasi pembelajaran jumpaan.