Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Tujuan kajian ini ialah untuk mendapatkan maklumat tentang pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum di Sekolah Menengah Taman Maluri. Kuala Lumpur. Sekolah ini telah dilabelkan terbaik dalam pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum oleh Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan. Kajian ini berbentuk de...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ali, Othman
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/1/FPP_1999_44_A.pdf
_version_ 1848841068107268096
author Ali, Othman
author_facet Ali, Othman
author_sort Ali, Othman
building UPM Institutional Repository
collection Online Access
description Tujuan kajian ini ialah untuk mendapatkan maklumat tentang pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum di Sekolah Menengah Taman Maluri. Kuala Lumpur. Sekolah ini telah dilabelkan terbaik dalam pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum oleh Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan. Kajian ini berbentuk deskriptif dan data dianalisis dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Kajian ini menggunakan dua set soal selidik iaitu satu set untuk guru dan satu set untuk pelajar manakala satu set soalan temu bual untuk Pengetua, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dan Penyelaras Kokurikulum. Soal selidik untuk guru mengandungi 47 soalan mana kala soal selidik untuk pelajar mengandungi 25 soalan. Kedua-dua soal selidik ini mengandungi soalan yang berbentuk tertutup dan terbuka. Soalan yang berbentuk tertutup, pelajar dan guru dikehendaki memberi pliihan jawapan yang telah disediakan. Soalan berbentuk terbuka pula, pelajar dan guru dikehendaki memberi jawapan berdasarkan pengalaman dan persepsi mereka. Dari segi pengurusan, Pengetua mempunyai gaya pengurusan yang pelbagai iaitu berdasarkan teori Kepimpinan Latuan-Matlamat, teori Kepimpinan Kontingensi, teori Kontinuum Autokratik-Demokratik Tannenbaum, dan teori Situasi. Pengetua mempunyai hubungan rapat dengan guru dan banyak mengadakan perbincangan dan perundingan dalam memberi tugasan di samping membuat keputusan secara mutlat sebagai jalan terakhir.
first_indexed 2025-11-15T07:37:21Z
format Project Paper Report
id upm-9155
institution Universiti Putra Malaysia
institution_category Local University
language English
Malay
last_indexed 2025-11-15T07:37:21Z
publishDate 1999
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling upm-91552011-07-25T08:04:53Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/ Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Ali, Othman Tujuan kajian ini ialah untuk mendapatkan maklumat tentang pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum di Sekolah Menengah Taman Maluri. Kuala Lumpur. Sekolah ini telah dilabelkan terbaik dalam pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum oleh Jabatan Pendidikan Wilayah Persekutuan. Kajian ini berbentuk deskriptif dan data dianalisis dalam bentuk kekerapan dan peratusan. Kajian ini menggunakan dua set soal selidik iaitu satu set untuk guru dan satu set untuk pelajar manakala satu set soalan temu bual untuk Pengetua, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid dan Penyelaras Kokurikulum. Soal selidik untuk guru mengandungi 47 soalan mana kala soal selidik untuk pelajar mengandungi 25 soalan. Kedua-dua soal selidik ini mengandungi soalan yang berbentuk tertutup dan terbuka. Soalan yang berbentuk tertutup, pelajar dan guru dikehendaki memberi pliihan jawapan yang telah disediakan. Soalan berbentuk terbuka pula, pelajar dan guru dikehendaki memberi jawapan berdasarkan pengalaman dan persepsi mereka. Dari segi pengurusan, Pengetua mempunyai gaya pengurusan yang pelbagai iaitu berdasarkan teori Kepimpinan Latuan-Matlamat, teori Kepimpinan Kontingensi, teori Kontinuum Autokratik-Demokratik Tannenbaum, dan teori Situasi. Pengetua mempunyai hubungan rapat dengan guru dan banyak mengadakan perbincangan dan perundingan dalam memberi tugasan di samping membuat keputusan secara mutlat sebagai jalan terakhir. 1999-05 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/1/FPP_1999_44_A.pdf Ali, Othman (1999) Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. [Project Paper Report] Curriculum planning - Wilayah Persekutuan Education - Wilayah Persekutuan - Curricula Malay
spellingShingle Curriculum planning - Wilayah Persekutuan
Education - Wilayah Persekutuan - Curricula
Ali, Othman
Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_fullStr Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_short Pengurusan dan Pelaksanaan Kokurikulum Sekolah Menengah yang Dilabelkan Terbaik di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_sort pengurusan dan pelaksanaan kokurikulum sekolah menengah yang dilabelkan terbaik di wilayah persekutuan kuala lumpur
topic Curriculum planning - Wilayah Persekutuan
Education - Wilayah Persekutuan - Curricula
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/9155/1/FPP_1999_44_A.pdf