Perbandingan antara perlaksanaan modul pentaksiran PBS (2005-2010) dengan PBS (2011-2025) dan penambahbaikan dalam PBS di Malaysia

Pentaksiran Berasakan Sekolah merupakan pentaksiran yang ideal dalam pembentukan modal insan yang berfikiran. Individu yang berkemahiran dan berilmu mampu menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan baik. Guru merupakan orang yang bertanggungjawab diperingkat sekolah dalam melahirkan individu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Basid, Noriah, Abdul Kadir, Suhaida, Nazri, Mohd Ibrahim
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50839/
http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50839/1/Greduc040%20Noriah%20Basid.pdf
Description
Summary:Pentaksiran Berasakan Sekolah merupakan pentaksiran yang ideal dalam pembentukan modal insan yang berfikiran. Individu yang berkemahiran dan berilmu mampu menyelesaikan masalah dan membuat keputusan dengan baik. Guru merupakan orang yang bertanggungjawab diperingkat sekolah dalam melahirkan individu yang mempunyai kemahiran.. Justeru pemilihan strategi pengajaran yang tepat dan bersesuaian perlu dirancang bagi memastikan pentaksiran dapat dilaksanakan dengan berkesan. Kertas konsep ini membicarakan konsep pentaksiran yang merangkumi pentaksiran pusat dan pentaksiran sekolah yang bersesuaian dalam pengajaran. Selain itu dibincangkan juga perbezaan antara kedua pentaksiran. Hasil tinjauan literatur turut diketengahkan berkaitan perlaksanan Pentaksiran Berasakan Sekolah melalui beberapa hasil kajian.