Penggunaan alat EMWAVE biofeedback untuk mengukur kesan penggunaan modul kaunseling kelompok menggunakan pendekatan Al Quran (surah Lukman, ayat 12 - 19) terhadap murid sekolah menengah
Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling K...
| Main Authors: | , , |
|---|---|
| Format: | Conference or Workshop Item |
| Language: | English Malay |
| Published: |
Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan, USIM
2024
|
| Subjects: | |
| Online Access: | http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/ http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/1/PROCEEDING-PRC-2023-INTRO.pdf http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/43924/2/Penggunaan%20alat%20EMWAVE%20biofeedback%20untuk%20mengukur%20kesan%20penggunaan%20modul%20kaunseling%20kelompok%20menggunakan%20pendekatan%20al%20quran%20%28surah%20Lukman%2C%20ayat%2012%20-%2019%29%20terhadap%20murid%20sekolah%20menengah.pdf |
| Summary: | Alat emWave biofeedback merupakan instrumen untuk mengukur perubahan diri individu. Perubahan menggunakan alat emWave biofeedback diukur melalui perubahan komponen psikologi yang terhasil daripada rangsangan fisiologi yang berlaku dalam diri setiap individu. Pendekatan menggunakan Modul Kaunseling Kelompok Menggunakan Pendekatan al Quran (Surah Lukman, ayat 12 - 19) mengandungi 8 komponen utama. Objektif kajian ini adalah untuk melihat dan mengukur kesan aktiviti modul yang digunakan untuk membantu murid bagi meningkatkan prestasi skor koheran dan kesedaran motivasi dalam diri untuk berusaha mengubah tingkah laku positif. Sampel kajian ini terdiri daripada 20 orang murid SMK Perwira Jaya. Mereka dipilih secara rawak dan dibahagikan sebagai Kumpulan Latihan (n = 10 dan Kumpulan Kawalan (n = 10). Data kajian dikumpul secara kuantitatif melalui bacaan Heart Rate Variability (HRV) yang di rekod menggunakan alat emWave biofeedback. Dapatan kajian menunjukkan penggunaan modul ini dapat membantu murid untuk mencapai skor koheran dan meningkatkan motivasi diri untuk melakukan perubahan positif. |
|---|