Risiko nasihat eksekutif dalam penggubalan ordinan dari sudut tadbir urus yang baik - July 31, 2021

Kuasa perundangan Persekutuan terletak hak pada Parlimen yang terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dengan dua buah Majlis Parlimen iaitu Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Inilah badan perundangan Persekutuan yang dinyatakan oleh Perkara 44 Perlembagaan Persekutuan. Prinsip pemisahan cabang kuasa di...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wan Ahmad Fauzi, Wan Husain
Format: Newspaper
Language:English
Published: Samudera.my 2021
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/33018/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/33018/1/RISIKO%20NASIHAT%20EKSEKUTIF%20DALAM%20PENGGUBALAN%20ORDINAN%20DARI%20SUDUT%20TADBIR%20URUS%20YANG%20BAIK.pdf
Description
Summary:Kuasa perundangan Persekutuan terletak hak pada Parlimen yang terdiri daripada Yang di-Pertuan Agong dengan dua buah Majlis Parlimen iaitu Dewan Negara dan Dewan Rakyat. Inilah badan perundangan Persekutuan yang dinyatakan oleh Perkara 44 Perlembagaan Persekutuan. Prinsip pemisahan cabang kuasa di bawah Perlembagaan menetapkan had batasan legislatif, eksekutif dan Kehakiman. Justeru dilihat dalam Perkara 40(1) terdapat pengecualian, bahawa nasihat Jemaah Menteri kepada Yang di-Pertuan Agong tidaklah dalam semua perkara. Dalam tempoh darurat, Parlimen dibenarkan menggubal ordinan dan undang-undang yang dinamakan akta masing-masing di bawah Perkara 150(2B) dan Perkara 150(5). Ordinan di bawah Perkara 150(2B) boleh digubal oleh Yang di-Pertuan Agong bersendirian jika pada ketika itu Parlimen tidak bersidang serentak serta timbul kesegeraan (urgency). Namun begitu setiap proklamasi dan darurat hendaklah dibentangkan di kedua-dua buah Dewan Rakyat dan Dewan Negara, sebelum sebarang keputusan untuk membatal atau mengungkaikannya boleh diambil.