Perkara 40(1), Ordinan Darurat dan prinsip pemisahan cabang kuasa - 6 Aug 2021

ISU yang masih menarik untuk dibahaskan pada ketika ini ialah penggubalan dan pembatalan suatu ordinan darurat. Persoalan pertama, adakah keputusan duluan Mahkamah (judicial precedent) dalam kes Teh Cheng Poh lwn Pendakwaraya [1979] bahawa penggubalan ordinan mensyaratkan Yang di-Pertuan Agong (YDP...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Wan Ahmad Fauzi, Wan Husain
Format: Newspaper
Language:English
Published: The Malaysian Insight 2021
Subjects:
Online Access:http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/33016/
http://umpir.ump.edu.my/id/eprint/33016/1/Perkara40-THEMALAYSIANINSIGHT.pdf
Description
Summary:ISU yang masih menarik untuk dibahaskan pada ketika ini ialah penggubalan dan pembatalan suatu ordinan darurat. Persoalan pertama, adakah keputusan duluan Mahkamah (judicial precedent) dalam kes Teh Cheng Poh lwn Pendakwaraya [1979] bahawa penggubalan ordinan mensyaratkan Yang di-Pertuan Agong (YDP Agong) mengikut nasihat Jemaah Menteri itu masih boleh terpakai? Persoalan kedua adakah tafsiran YDP Agong perlu bertindak mengikut nasihat Jemaah Menteri dalam penggubalan ordinan di bawah Perkara 150(2B) itu berperlembagaan (constitutional)? Sering kali Perkara 40(1) dijadikan asas untuk membataskan kuasa YDP Agong seolah-olah suatu nasihat Perdana Menteri dan Jemaah Menteri adalah mutlak sehingga melampaui prinsip ketinggian Perlembagaan Persekutuan dan batasan pemisahan cabang kuasa.