Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly

Muzik Melayu Asli merupakan sebahagian daripada seni muzik melayu yang dikategorikan sebagai muzik sosial dan popular pada sekitar tahun 1930an hingga 1940an. Secara umum, nilai estetika bagi Muzik Melayu Asli adalah terletak pada gaya penyampaiannya iaitu alunan melodi yang lembut dan syahdu, se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly
Format: Thesis
Published: 2018
Subjects:
Online Access:http://studentsrepo.um.edu.my/8607/
http://studentsrepo.um.edu.my/8607/1/Nik_Shaheerena.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8607/7/shareena.pdf
_version_ 1848773703832174592
author Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly
author_facet Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly
author_sort Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly
building UM Research Repository
collection Online Access
description Muzik Melayu Asli merupakan sebahagian daripada seni muzik melayu yang dikategorikan sebagai muzik sosial dan popular pada sekitar tahun 1930an hingga 1940an. Secara umum, nilai estetika bagi Muzik Melayu Asli adalah terletak pada gaya penyampaiannya iaitu alunan melodi yang lembut dan syahdu, secara tidak langsung mencerminkan watak dan sifat kemelayuan yang lembut. Secara teknikal, alunan tersebut terkandung beberapa gaya asli yang disebut sebagai lenggok, gerenek, bunga dan air lagu dimana, menurut terminalogi muzik barat, ianya dikenali sebagai ornamentasi. Salah satu instrumen yang mampu menerokai gaya ornamentasi melayu asli yang menjadi fokus bagi kajian ini adalah instrumen violin. Sebagai kajian kes, Hamzah Dolmat dipilih berdasarkan kredibiliti beliau yang menampakkan dalam perkembangan Muzik Melayu Asli sehingga beliau layak digelar ‘Raja Biola’ bagi Muzik Melayu Asli oleh News Straits Times pada 11 Julai 1998. Kajian ini merupakan kajian muzikologi yang dijalankan secara penelitian kualitatif dimana ianya melibatkan manuskrip muzik, audio, bahasa serta serta simbol muzik barat melalui kaedah mendengar, transkripsi, temubual dan analisis bahan kajian. Lapan buah lagu melayu asli yang dimainkan oleh Hamzah Dolmat dipilih sebagai bahan kajian untuk dianalisis bagi mencapai objektif kajian. Hasil kajian ini telah mengklafikasikan gaya ornamentasi Hamzah Dolmat menerusi permainan violin beliau seiring dengan identiti yang sentiasa dijadikan sebagai bahan rujukan sehingga kini.
first_indexed 2025-11-14T13:46:38Z
format Thesis
id um-8607
institution University Malaya
institution_category Local University
last_indexed 2025-11-14T13:46:38Z
publishDate 2018
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling um-86072021-04-22T23:46:28Z Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly M Music ML Literature of music Muzik Melayu Asli merupakan sebahagian daripada seni muzik melayu yang dikategorikan sebagai muzik sosial dan popular pada sekitar tahun 1930an hingga 1940an. Secara umum, nilai estetika bagi Muzik Melayu Asli adalah terletak pada gaya penyampaiannya iaitu alunan melodi yang lembut dan syahdu, secara tidak langsung mencerminkan watak dan sifat kemelayuan yang lembut. Secara teknikal, alunan tersebut terkandung beberapa gaya asli yang disebut sebagai lenggok, gerenek, bunga dan air lagu dimana, menurut terminalogi muzik barat, ianya dikenali sebagai ornamentasi. Salah satu instrumen yang mampu menerokai gaya ornamentasi melayu asli yang menjadi fokus bagi kajian ini adalah instrumen violin. Sebagai kajian kes, Hamzah Dolmat dipilih berdasarkan kredibiliti beliau yang menampakkan dalam perkembangan Muzik Melayu Asli sehingga beliau layak digelar ‘Raja Biola’ bagi Muzik Melayu Asli oleh News Straits Times pada 11 Julai 1998. Kajian ini merupakan kajian muzikologi yang dijalankan secara penelitian kualitatif dimana ianya melibatkan manuskrip muzik, audio, bahasa serta serta simbol muzik barat melalui kaedah mendengar, transkripsi, temubual dan analisis bahan kajian. Lapan buah lagu melayu asli yang dimainkan oleh Hamzah Dolmat dipilih sebagai bahan kajian untuk dianalisis bagi mencapai objektif kajian. Hasil kajian ini telah mengklafikasikan gaya ornamentasi Hamzah Dolmat menerusi permainan violin beliau seiring dengan identiti yang sentiasa dijadikan sebagai bahan rujukan sehingga kini. 2018-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8607/1/Nik_Shaheerena.pdf application/pdf http://studentsrepo.um.edu.my/8607/7/shareena.pdf Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly (2018) Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly. Masters thesis, University of Malaya. http://studentsrepo.um.edu.my/8607/
spellingShingle M Music
ML Literature of music
Nik Shareena Rosny , Mohd Rosly
Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title_full Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title_fullStr Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title_full_unstemmed Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title_short Kajian ornamentasi dalam muzik Melayu Asli: Permainan violin gaya Hamzah Dolmat / Nik Shareena Rosny Mohd Rosly
title_sort kajian ornamentasi dalam muzik melayu asli: permainan violin gaya hamzah dolmat / nik shareena rosny mohd rosly
topic M Music
ML Literature of music
url http://studentsrepo.um.edu.my/8607/
http://studentsrepo.um.edu.my/8607/1/Nik_Shaheerena.pdf
http://studentsrepo.um.edu.my/8607/7/shareena.pdf