Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari

Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UKM 2006
Online Access:http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf
_version_ 1848810712864915456
author Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
author_facet Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
author_sort Azizah Jaafar,
building UKM Institutional Repository
collection Online Access
description Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama.
first_indexed 2025-11-14T23:34:52Z
format Article
id oai:generic.eprints.org:5037
institution Universiti Kebangasaan Malaysia
institution_category Local University
language English
last_indexed 2025-11-14T23:34:52Z
publishDate 2006
publisher Penerbit UKM
recordtype eprints
repository_type Digital Repository
spelling oai:generic.eprints.org:50372016-12-14T06:37:36Z http://journalarticle.ukm.my/5037/ Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari Azizah Jaafar, Halimah Badioze Zaman, Tengku Mohd Tengku Sembok, Perisian kursus Matematik Sekolah Bestari telah diperkenalkan kepada 92 buah sekolah oleh Kementerian Pelajaran Malaysia melalui Projek Rintis Sekolah Bestari. Teknik penilaian empirik ujian pengguna melalui pemerhatian dengan menggunakan perakam video dibangunkan bertujuan untuk menilai kepenggunaan antara muka perisian kursus Sekolah Bestari. Teknik ini dinamakan Penerokaan Analisis Tugasan (PAT). Di samping kaedah pemerhatian, soal selidik juga digunakan. Petunjuk kepenggunaan yang digunakan dalam kajian ini ialah masa dan masalah kepenggunaan. Persepsi pengguna terhadap beberapa aspek utama perisian kursus Sekolah Bestari juga diambil kira sebagai petunjuk kepenggunaan. Petunjuk kepenggunaan yang diperoleh dalam kajian ini boleh digunakan sebagai garis panduan untuk menguji dan membandingkan keberkesanan teknik penilaian kepenggunaan lain yang digunakan dalam proses penilaian antara muka perisian kursus bagi mata pelajaran yang sama. Penerbit UKM 2006 Article PeerReviewed application/pdf en http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf Azizah Jaafar, and Halimah Badioze Zaman, and Tengku Mohd Tengku Sembok, (2006) Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari. Jurnal Teknologi Maklumat dan Multimedia, 3 . pp. 89-106. ISSN 1823-0113 http://www.ukm.my/jitm/vol3_2006_89-106.html
spellingShingle Azizah Jaafar,
Halimah Badioze Zaman,
Tengku Mohd Tengku Sembok,
Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_fullStr Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_full_unstemmed Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_short Penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik Sekolah Bestari
title_sort penilaian kepenggunaan reka bentuk antara muka perisian kursus matematik sekolah bestari
url http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/
http://journalarticle.ukm.my/5037/1/04-Jamaludin.pdf